Sam butan, albo sam propan. Fachowcy od gazu mile czytani :)

Teoria, praktyka, sprzęt, kolumna
Awatar użytkownika
kowal
101%
101%
Posty: 1748
Rejestracja: 2006-02-19, 00:18
Lokalizacja: Z-Dolny Śląsk ;)

Sam butan, albo sam propan. Fachowcy od gazu mile czytani :)

Post autor: kowal » 2010-06-21, 21:14

Temat, który może nie być potrzebny wielu użytkownikom, ale tym, którzy brykają w UK może się przydać.
Proszę o pomoc specjalistów od gazu.

Zamierzam przywieźć do UK swój taboret gazowy (7,5kW) na propan-butan. Jednak tutaj nie ma mieszanki. Można kupić albo sam propan, albo sam butan. W związku z tym mam kilka pytań:
Który gaz lepiej wybrać?

Podobno butan jest kaloryczniejszy, co skłania mnie do wyboru tego paliwa. Dlatego zapytuję, czy taki taboret będzie pracował bez zarzutu na butanie?

Podobno butan gorzej się dekompresuje w niższych temperaturach, ale w warunkach mieszkaniowych to chyba nie ma znaczenia?

W sklepie z gazem doradzili mi, abym przywiózł i pokazał im ów taboret oraz reduktor. Zapewne coś doradzą, ale wolę się zapytać i tutaj :)

Z góry dziękuję za pomoc.
Kuję żelazo, póki gorące :-)

Awatar użytkownika
jerzy
60%
60%
Posty: 231
Rejestracja: 2008-09-16, 18:30

Post autor: jerzy » 2010-06-22, 09:06

butan moze ci zamarznac przy duzym zuzyciu, ale np. wlozysz do miednicy z ciepla woda i po sprawie. propan miej kaloryczny, ale moze styknie- sprobuj na nim

Awatar użytkownika
winiarek5
101%
101%
Posty: 1814
Rejestracja: 2006-04-09, 15:02
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: winiarek5 » 2010-06-22, 09:59

jerzy pisze:...wlozysz do miednicy z ciepla woda i po sprawie....
Po sprawie, do czasu aż woda zamarznie w miednicy :wink:
Lepiej już butlę postawić w pobliżu taboretu i ogrzewać ciepłem rozchodzącym się wokół taboretu - można zarzucić szaleństwo temu rozwiązaniu ale jest skuteczne (sprawdziłem).
Butlę stawiam tak aby się nie nagrzewała powyżej 40°C (na słońcu w punktach sprzedaży butle nagrzewają się jeszcze bardziej) i pozostały z mieszanki butan "wypróżnia" się bezproblemowo do końca :idea:

Awatar użytkownika
SRG
90%
90%
Posty: 682
Rejestracja: 2007-12-15, 09:32
Lokalizacja: śląskie

Post autor: SRG » 2010-06-22, 10:22

Może być konieczna wymiana dyszy na większą bądź mniejszą, w zależności od zastosowanego gazu. (Na większy wymiar możesz sam spróbować rozkalibrować dyszę)
Ostatnio zmieniony 2010-06-22, 16:37 przez SRG, łącznie zmieniany 1 raz.

cemik1

Post autor: cemik1 » 2010-06-22, 13:00

Aby nie mieć problemów z parowaniem kupuję sam propan. Wymiana dysz nie jest potrzebna.

Awatar użytkownika
kowal
101%
101%
Posty: 1748
Rejestracja: 2006-02-19, 00:18
Lokalizacja: Z-Dolny Śląsk ;)

Post autor: kowal » 2010-06-22, 22:38

Dzięki za rady. Zobaczę, co doradzą w sklepie.
Czy naprawdę w temperaturze pokojowej mogą wystąpić aż takie trudności? Zgotowanie 45l w kegu na pełnej mocy taboretu trochę jednak trwa. Czy to może doprowadzić do oszronienia się butli i znacznego zmniejszenia wypływu gazu (butanu)?
Przyznam, że jego większa kaloryczność kusi, ale wolę się upewnić, że ten gaz się sprawdzi, niż ryzykować.
W razie wątpliwości kupię propan.
Zwiedzę też brytyjski net.
Kuję żelazo, póki gorące :-)

Awatar użytkownika
jerzy
60%
60%
Posty: 231
Rejestracja: 2008-09-16, 18:30

Post autor: jerzy » 2010-06-22, 22:52

to moze kupic wiecej weza, powiesic u sufitu i owinac wezownica (chlodnica do destylatu). zaleznosc bedzie taka, ze im wiecej chajcujesz, to lepiej chlodzi :mrgreen:

to tyle z serii "odkrycia 6-latkow"

pzdr

cemik1

Post autor: cemik1 » 2010-06-23, 09:07

Nie dawała mi spokoju ta rzekomo niższa kaloryczność propanu. Do tej pory sądziłem, że ma wyższą niż butan. Na tej stronie jest wyjaśnienie (załączam tabelkę):

Gaz______faza gazowa_______faza ciekła
_______kcal/Nm³_kJ/Nm³___kcal/kg_kcal/kg
propan__21.790__91.260____11.070_46.360
butan___29.280_122.570____10.920_45.720

Jeżeli bierzemy pod uwagę kaloryczność przeliczonąna objętość wyższą ma butan. W butlach gaz kupujemy jednak na kilogramy i tu (w przeliczeniu na kilogram) wyższą kaloryczność ma propan.

Awatar użytkownika
Sagan
50%
50%
Posty: 108
Rejestracja: 2009-02-08, 10:36
Lokalizacja: Mars

Post autor: Sagan » 2010-06-23, 16:25

cemik1 pisze: wyższą kaloryczność ma propan.
To potwierdzam. Butan w mieszance jest jakby zapychaczem ilościowym, który również się spali. Spalałem na takim samym taborecie i mieszankę prop-but i sam propan i powiem, że w samym propanie jest jakby mniej smrodu i może mniej wilgoci w produktach spalania. Może jest to związane z tym, że nie jest on aromatyzowany. No i jakby "cieplejszy" płomień- może na dłużej gazu starcza... (Pomiary miałem mało miarodajne)
Butla z samym propanem też lubi oszronieć ale to nie problem bo przysuwasz ją obok palnika i po sprawie.

Awatar użytkownika
kowal
101%
101%
Posty: 1748
Rejestracja: 2006-02-19, 00:18
Lokalizacja: Z-Dolny Śląsk ;)

Post autor: kowal » 2010-06-23, 17:39

@Cemik1
Dzięki za tę tabelkę i link. Choć dziwnym wydaje mi się, że 1kg płynnego propanu ma prawie 2x mniej energii niż 1 Nm3. Czyżby 1kg płynnego gazu dawał ledwie pół metra sześciennego gazu???? :shock: Nie znam się na gazie, ale brzmi niewiarygodnie. Myślałem, że gaz ów po odparowaniu zajmuje znacznie więcej miejsca. Hmmm :?
A co do wilgoci w produktach spalania, to teoretycznie propan powinien dać jej więcej niż butan ze względu na proporcjonalnie większą ilość atomów wodoru w cząsteczce.
W propanie na jeden atom węgla przypada 2 i 2/3 atomu wodoru, w butanie 2 i 1/2 atomu wodoru.
Kuję żelazo, póki gorące :-)

nilko
0%
0%
Posty: 9
Rejestracja: 2006-02-09, 10:24
Lokalizacja: Kujawy

Post autor: nilko » 2010-06-24, 17:24

Witam.

Kowal, i tu sam sobie odpowiedziałeś. Tam gdzie więcej wodoru w masie, tam więcej energii. Tylko czy butla z propanem waży tyle samo co z butanem ?

Pozdro.

Awatar użytkownika
kowal
101%
101%
Posty: 1748
Rejestracja: 2006-02-19, 00:18
Lokalizacja: Z-Dolny Śląsk ;)

Post autor: kowal » 2010-06-24, 19:55

W katalogu firmy Calor są butle z propanem o wadze 3,9kg 5kg 6kg 13kg 19kg i 47 kg. Myślę o 13kg. Oby nie przyniosła pecha :wink: Butanu natomiast 4,5kg 7kg 12kg 15kg
Kuję żelazo, póki gorące :-)

Awatar użytkownika
kowal
101%
101%
Posty: 1748
Rejestracja: 2006-02-19, 00:18
Lokalizacja: Z-Dolny Śląsk ;)

Post autor: kowal » 2010-06-25, 20:42

jerzy pisze:to moze kupic wiecej weza, powiesic u sufitu i owinac wezownica (chłodnica do destylatu). zaleznosc bedzie taka, ze im wiecej chajcujesz, to lepiej chlodzi :mrgreen:pzdr
Ciekawa uwaga :lol: Może byłoby to pomocne w chłodzeniu w obiegu zamkniętym Jednak nie będę królikiem doświadczalnym, który tę metodę wypróbuje 8)

@SRG
Wiesz, że o tym myślałem? Jedenastka dość szybko się zużywa, więc trzynastka nie podziała o wiele dłużej, a dziewiętnastka będzie prawie 2x lepsza niż ta pierwsza. Tylko, ile w całości waży ta 19kg i jakie ma wymiary? Ale jak się do volvicy wepcha, to chyba się skuszę.
Kuję żelazo, póki gorące :-)

Awatar użytkownika
SRG
90%
90%
Posty: 682
Rejestracja: 2007-12-15, 09:32
Lokalizacja: śląskie

Post autor: SRG » 2010-06-26, 09:42

kowal pisze: Tylko, ile w całości waży ta 19kg i jakie ma wymiary? Ale jak się do volvicy wepcha, to chyba się skuszę.
Wymiary takiej butli znajdziesz u dystrybutora gazu. Wagę całości też musi znać. Na oko to 19 kg gaz + 10 - 15 kg butla. czyli w 35 kg powinno się zmieścić. (powinno być miej, bo wagę butli wziąłem na wyrost)

Awatar użytkownika
kompotZgruszek
50%
50%
Posty: 104
Rejestracja: 2009-01-24, 01:43
Lokalizacja: bimbeland

Post autor: kompotZgruszek » 2010-07-01, 00:23

kowal pisze:
jerzy pisze:to moze kupic wiecej weza, powiesic u sufitu i owinac wezownica (chłodnica do destylatu). zaleznosc bedzie taka, ze im wiecej chajcujesz, to lepiej chlodzi :mrgreen:pzdr
Ciekawa uwaga :lol: Może byłoby to pomocne w chłodzeniu w obiegu zamkniętym Jednak nie będę królikiem doświadczalnym, który tę metodę wypróbuje 8)
Gaz ulega odparowaniu w butli, za reduktorem przesyłany jest jako faza gazowa. Więc nic nie zmieni podgrzewanie węża. Propan przestaje odparowywać w temperaturze -42°C, natomiast butan w temperaturze -2°C. Jak temperatura butli z butanem spadnie do -2°C to zgaśnie płomień :(

Zapytaj czy są takie same reduktory do tych gazów bo jak butan bardziej kaloryczny to może pod mniejszym ciśnieniem jest podawany by dysz nie zmieniać. Inaczej płomień może kopcić na taborecie.
U nas zawartość propanu w gazie LPG może wynosić od 18 do 55% ale w innych krajach do 75%
Jeśli chcesz, żeby coś było dobrze zrobione, zrób to sam.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 94 gości