Grzałka ceramiczna

Teoria, praktyka, sprzęt, kolumna
3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Grzałka ceramiczna

Post autor: 3dreamer » 2010-09-09, 19:33

Witam.
Ostatnio wymontowałem ze zbiornika grzałkę. Zbiornik ze stali KO a grzałka zwykła, stosowana do boilera (miedź galwanicznie pokryta chromem lub niklem). Pokrycie galwaniczne przeżarte a na miedzi pojawił się niebieskawy nalot. Na gwincie 5/4' też korozja i głębokie wżery.
Przeglądając internet trafiłem na grzałki ceramiczne http://termik.pl/grzalki-ceramiczne.html .
Może takie rozwiązanie by było lepsze niż grzałka bezpośrednio zanurzona w cieczy. Nawet gdyby to była grzałka z KO.
Wspawana rura, z jednej strony zaślepiona a do środka włożona ceramiczna grzałka.
Średnica rury 52 mm. Czyli pow grzania przy dł 30 cm 636 cm2.
Cena takiej grzałki 1300 W około 60zł netto.
Załączniki
grzałka.jpg

Awatar użytkownika
Spirit
100%
100%
Posty: 2303
Rejestracja: 2008-03-01, 18:30
Lokalizacja: Ostrołęka.

Post autor: Spirit » 2010-09-09, 20:49

Nie widzę przeszkód. Nie wiem tylko jak będzie się zachowywać taka grzałka w rurze która ma słabą przewodność cieplną. W normalnych warunkach powietrze cyrkuluje a tu nie będzie.
Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Mogę siedzieć i patrzeć na nią godzinami....

Awatar użytkownika
zbynek
101%
101%
Posty: 2005
Rejestracja: 2007-07-26, 19:37

Post autor: zbynek » 2010-09-09, 20:56

Podobne grzałki stosowało się w piecach akumulacyjnych, a tam nie było chłodzenia powietrzem. Max. temp. pracy to 600 stopni, w/g mnie to wystarczająco dużo by zaryzykować zamknięcie grzałki w rurze i grzanie pośrednio płynów. Ja bym zaryzykował. :wink:
Najgorsza decyzja, to brak decyzji.
- zbynek, pozdrawiam

3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: 3dreamer » 2010-09-09, 22:04

Producent tych grzałek podpowiedział, że dobrze by było wypełnić przestrzeń między rurą a grzałką (oni stosują jakiś tlenek) w celu zwiększenia przewodności. Najłatwiej zdobyć piasek kwarcowy. Na pewno by było lepiej ale wykonanie tego trochę by skomplikowało całą konstrukcję. Chyba zaryzykuję.

Awatar użytkownika
C2H6O
60%
60%
Posty: 286
Rejestracja: 2010-01-06, 21:14
Lokalizacja: RoI

Post autor: C2H6O » 2010-09-09, 22:30

Rozwiązanie to zastosował w swoim sprzęcie bluetoth. Opisuje on dosyć dokładnie swoją aparaturę, a także omawainy tu system grzania. Pewnie warto byłoby zapytać u źródła jak się to grzanie sprawuje.
Link tematu pierwszy sprzęcik bluetoth

Awatar użytkownika
Astemio
101%
101%
Posty: 2144
Rejestracja: 2006-12-28, 12:29

Post autor: Astemio » 2010-09-09, 23:11

Witam!
Do wypełniania pancerzy grzałek i izolowania od nich drutu oporowego używa się tlenku magnezu MgO.
Ma trzy zalety predystynujące go do tego celu: jest izolatorem, dobrze przewodzi ciepło i jest odporny na b. wysokie temperatury (topnienie ok. 2800°C).
Kwarc ma tylko dwie: izoluje i jest odporny na temperaturę (temp. topnienia ok. 1700°C)
Najlepszym miernikiem nieskończoności jest ludzka głupota i arogancja.

3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: 3dreamer » 2010-09-10, 10:31

Przeczytałem opis kolegi bluetoth i jeszcze bardziej jestem gotów zaryzykować przerobienia mojego systemu grzania. Względy bezpieczeństwa mocno za tym przemawiają.
Po modyfikacji opiszę zalety (wady) tego systemu.

Pozdrawiam

3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: 3dreamer » 2010-09-15, 16:44

Oto fotki mojej grzałki. Długo sprzętu nie używałem. Myślę, że trochę ponad 20x. Dlatego warto zainwestować trochę więcej w dobrą grzałkę (np. z KO) albo trochę bardziej skomplikowane rozwiązanie.
Wkład ceramiczny do rozwiązania z rurą już zamówiony. Zamówiłem tutaj http://www.elcer.com.pl/ . 1500W 230V fi 45mm 30 cm długości - 50 zł + Vat .
Pozdrawiam.
Załączniki
grzalka3.jpg
grzalka2.jpg
grzalka1.jpg

3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: 3dreamer » 2010-09-21, 17:04

Jest już grzałka. Ceramika dobrej jakości. Testowałem wkładając do rury PCV fi 50 ( w środku 46,5 mm). Wchodzi idealnie, nawet jest jeszcze luz. Rura z KO będzie fi 50,8 x 1,5 , czyli w środku będzie 47,8 mm. Myślę, że wystarczy tego luzu na rozszerzalność termiczną wkładu.
Teraz następny etap - zakup rury.
Załączniki
grzałka_c3.jpg
grzałka_c2.jpg
grzałka_c1.jpg

3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: 3dreamer » 2010-09-30, 13:46

Jest rura. Okazało się, że luz wymagany ze względu na termikę będzie powodował grzechotanie przy myciu czy wylewaniu zawartości zbiornika.
W związku z tym zrobiłem wsporniki centrujące grzałkę w osi rury. Jeden ze wsporników będzie również mocowaniem grzałki do całości konstrukcji.
Załączniki
centrowanie_grzalki_2.jpg
centrowanie_grzalki_1.jpg

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2010-09-30, 18:49

@ 3dreamer
jeśli można coś doradzić- podetnij to prowadzenie symetrycznie.Chodzi o odległość od nakrętki mocującej doprowadzenie zasilania , jest niebezpiecznie blisko tej nakrętki .

3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: 3dreamer » 2010-10-01, 13:47

Podczas robienia zdjęcia grzałka delikatnie się przekręciła i stąd taka mała odległość. Docelowo ma być co najmniej 5mm odstępu między elementami zasilającymi a obudową i dodatkowo kołek ustalający grzałkę ( na zdjęciu otworek po lewej stronie) uniemożliwiający przekręcenie jej. Będzie jeszcze trzeci zacisk na obudowie zbiornika - ochronny PE.
Dzięki za czujność.

3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: 3dreamer » 2010-10-08, 16:18

I zaczęły się problemy.
Po wspawaniu rury byłem ciekawy jak się będzie zachowywać grzałka w takim systemie.
Podczas próby gotowania wody pękła kształtka ceramiczna w której są zaciski prądowe. Powód - śruba blokująca przed obrotem. Na zimno był minimalny luz a podczas rozgrzania grzałki naprężenia termiczne dały o sobie znać. Brak doświadczenia z ceramicznymi elementami grzejnymi. Kształtkę można dokupić ale znów trzeba czekać.
To co zaobserwowałem podczas tej próby.
Zbiornik z wodą o temp około 15 stopni. Zbiornik bez izolacji.
Duża bezwładność. Po zagotowaniu wody i wyłączeniu grzałki około 7 - 8 min jeszcze utrzymywał się stan wrzenia. Co prawda wody w zbiorniku było około 5 l. Czas potrzebny do zagotowania tej ilości wody 30 min.
Poprzednia grzałka doprowadzała do wrzenia wsad ( 20 l) około 1 godz 15 min. Gotowania wody nie mierzyłem.
Myślę, że duża bezwładność będzie trochę kłopotliwa na początku procesu. Ale trochę wprawy, odpowiednio wcześniej zredukować grzanie i powinno być ok.
Załączniki
g3o.jpg
w1.jpg
g1.jpg

Awatar użytkownika
a_priv
100%
100%
Posty: 3144
Rejestracja: 2006-08-25, 08:30

Post autor: a_priv » 2010-10-10, 23:00

3dreamer pisze: [...] Duża bezwładność. Po zagotowaniu wody i wyłączeniu grzałki około 7 - 8 min jeszcze utrzymywał się stan wrzenia. [...]
To jakieś cuda? 7-8 min?
A może coś z ciśnieniem? Nie było tak, że gotowałeś zamknięte, a po wyłączeniu otworzyłeś (przegrzana woda)?

pzdr

3dreamer
10%
10%
Posty: 15
Rejestracja: 2007-03-10, 21:36
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: 3dreamer » 2010-10-12, 18:57

Wodę gotowałem w zbiorniku bez kolumny, a wylot był otworzony więc pary swobodnie sobie ulatywały. Rdzeń grzałki prawdopodobnie rozgrzany był do czerwoności i zanim oddał energię musiało upłynąć trochę czasu. Podejrzewam, że przy większej ilości płynu zjawisko będzie krótsze.

[ Dodano: 2010-10-15, 17:24 ]
Zasilające zaciski śrubowe przy takim obudowaniu grzałki nie spełniły moich oczekiwań. Myślę, że najprostsze jest najlepsze. Drut wychodzący z grzałki będzie przechodził przez ceramiczną tulejkę. Do przetestowania zostanie jeszcze gniazdo zasilające. Prądowo wytrzyma (10A). Przy 1500W będzie około 6,5A ale nie wiem jak będzie z temperaturą. Wspornik na pewno będzie miał temperaturę płynu w zbiorniku, ale może się nagrzewać trochę bardziej ze względu na bliskość grzałki. Zobaczymy. Trochę jest z tym zabawy, ale może w końcu coś się "urodzi".
Jeżeli to rozwiązanie zda egzamin to po przeciwnej stronie wspornika z gniazdem będzie taki sam wspornik ale bez otworu a zamknięcie będzie z rury fi 76 przeciętej wzdłuż.
Załączniki
gniazdo1.jpg
gniazdo.jpg

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 97 gości