Sterownik - problemy techniczne

Teoria, praktyka, sprzęt, kolumna
Awatar użytkownika
zwyczajny
101%
101%
Posty: 778
Rejestracja: 2011-04-05, 07:59

Post autor: zwyczajny » 2012-09-18, 16:59

Ja chetnie zobaczylbym jak optycznie wyglada polączenie elementow i pozespołów.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 2013-03-06, 22:58 przez zwyczajny, łącznie zmieniany 1 raz.
XXX

maria-n
100%
100%
Posty: 1366
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2012-09-18, 20:27

Chodzi Ci o moduł mocy, czy sam sterownik?
Ostatnio zmieniony 2013-03-06, 22:58 przez maria-n, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
zwyczajny
101%
101%
Posty: 778
Rejestracja: 2011-04-05, 07:59

Post autor: zwyczajny » 2012-09-18, 20:43

Wstyd sie przyNać , ale dostalem w przesyłce 2 płytki (atmege i pewnie triacki [z diodami]) oraz wyswietlacz..

Doszedlem do momentu gdzie wyswietlacz idzie na atmege, triacki jednym wtykiem również, waham sie tylko czy jedna szersza wtyczka z pinami jak od stacji dyskietek ma być wpięta w podwójne piny w triack.... ogolnie nie wiem gdzie jest miejsce na tranzysrory a gdzie na grzAłki... pt1000 idą pod atmege??

od co... może jakiś manual jak skleić klocki w jedem pełni sprawny system??
XXX

maria-n
100%
100%
Posty: 1366
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2012-09-19, 00:20

No to Masz jeszcze ciepłe:na płytce z Atmegą są dwa złącza "wannowe" 16 pinowe. W to przy potencjometrach Wpinasz wyświetlacz, po prawej masz klawiaturę. Po lewej str. "wannowej" 10 Wpinasz płytkę pomiary, po prawej jej str. gniazdo z 4-rema stykami do plytki triaki drugie 4-ry na gnieździe 16 pinowym. Licząc od prawej str. 3,4,5,6 pin. Opisywałem to wszystko w temacie realizacja projektu. PT 1000 oczywiście pod złącza śrubowe, na płytce pomiary (to ta, gdzie jest najwięcej scalaków). "Nie bój żaby", wszystko da się po sklejać - a jeszcze we dwóch!
Ostatnio zmieniony 2013-03-06, 22:59 przez maria-n, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
zwyczajny
101%
101%
Posty: 778
Rejestracja: 2011-04-05, 07:59

Post autor: zwyczajny » 2012-09-19, 01:00

Tak, po tym co widze ze zdjęć to czeka mnie długa przeprawa, bo póki co korzystam z telefonu i te czarne elementy w obudowach wyglądają jak oprawki bezpiecznikowe, ale zapewne są to jakieś gniazda wtykowe?.. możesz dać jakąś specyfikację, czy chociaż zdjęcie poglądowe?..

Tranzystory widzę gdzie są podpięte , ale w przesyłce były dwa typy tranzystorów... wiem, upierdliwy jestem, ale jutro(dziś) postaram się usiąść przy komputerze żeby zobaczyć detale na tyle na ile to możliwe..

Ogólnie wydaje mi się, że czegoś mi brakuje, ale zapewne jak dowiem się co i jak moje wątpliwości znikną.. jak na razie nie wiem nawet gdzie podpiąć zasilanie sterownika, bo w zasilaczu taka ładna wtyczka i wygląda.na to że będzie trzeba ją odciąć żeby podać zasilanie na atmegę...
XXX

maria-n
100%
100%
Posty: 1366
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2012-09-19, 09:23

Składającym sterowniki samodzielnie, żadnej specyfikacji nie dawałem, bo nasz sterownik w wersji samodzielnego montażu, nie jest typowym "kitem" gdzie występują wszystkie drobne elementy składowe typu: wtyczki, oprawki bezp., gniazda mocy itp. Ty i tak miałeś więcej, bo zamówiłeś sobie obudowę. To zostało na głowach składających, bo jeśli ktoś decyduje się na tego typu robotę, musi mieć jakie, takie pojęcie na temat montażu urządzeń elektroniczno /energetycznych. To co określasz jako tranzystory, to triaki w dwóch typach 16A do zasilania grzałek i 4A dla zaworów E-ARC i E-zaworu wody chłodzącej. Nie chcę być dla Ciebie nie miły, ale po tych kilku między nami wymienionych zdaniach sądzę, że powinieneś się podeprzeć wiedzą jakiegoś zaprzyjaźnionego kolegi. Nie zamykam jednak przed Tobą drogi, do dalszej współpracy i jeżeli Sądzisz że podołasz wyzwaniu jestem do dyspozycji TU, na PW lub Skype.
Wtyczki zasilacza nie odcinaj. Dokupisz gniazdko zasilające DC (takie mają określenia w sklepach) i będziesz miał sterownik bardziej mobilny. Zasilanie sterownika, to ta niebieska złączka śrubowa. Czarne elementy w obudowach są rzeczywiście oprawkami bezpiecznikowymi , natomiast gniazda wyjściowe do zasilania grzałek, są z ich prawej strony.
Przyślij mi zdjęcie co zawierała przesyłka, to zweryfikujemy, czy rzeczywiście czegoś brakuje.

Awatar użytkownika
zbynek
101%
101%
Posty: 2005
Rejestracja: 2007-07-26, 19:37

Post autor: zbynek » 2013-03-03, 16:56

W końcu znalazłem czas na poskładanie wszystkiego do kupy i odpalenie sterownika. W najbliższych dniach trochę się pobawię w elektronika.
Mam takie pytania:
1. W kotle mam do dyspozycji dwie grzałki 2000W i 1400W. Zastanawiam się którą gdzie dać. Myślę na offsetową dać 1400W, dobrze kombinuje?
2. Ponieważ mam mały problem z maksymalną mocą jaką mogę zainstalować, Mam pytanie, czy jako grzałkę stałą, mogę wykorzystać taboret gazowy a wyjściem na tą grzałkę sterować elektrozaworem odcinającym taboret?


Przy okazji zapytam, czy do pierwszej edycji sterownika, będzie w przyszłości szansa na domontowanie i wysterowanie elektrozaworu z silnikiem krokowym?[/u]
Najgorsza decyzja, to brak decyzji.
- zbynek, pozdrawiam

andrzejg11
90%
90%
Posty: 771
Rejestracja: 2009-03-03, 18:32

Post autor: andrzejg11 » 2013-03-03, 18:58

1. Przy dwóch grzałkach różnej mocy w zasadzie obojętne, która będzie offsetem, a która roboczą. Trzeba tak kombinować, aby sumaryczne wypełnienie robocze było bliskie 100%, a więc np. 60-40 / 30-70 / 50-50 itd. Przy grzałce roboczej 2000 Masz większy zakres sterowania zaś przy grzałce 1400 lepszą rozdzielczość ogólną układu grzewczego. W zależności do czego Przykładasz większą wagę. Jeśli Zastanawiałbyś się nad dołożeniem jeszcze jednej grzałki, to 2000 na stałą a dołożyć jeszcze jedną 1400.
2. Nie ma problemu jako grzałki stałej użyć gazu z e-zaworem, tak jak Opisałeś.
3. Niestety - w pierwszej wersji za mała pojemność procesora. Teraz będziemy montować od razu 1284P - aktualnie 324A. Rozrosło się to wszystko w porównaniu do założeń pierwotnych, chociaż... gdyby zostawić tylko e-arc to może by wystarczyło. Zobaczymy.
W kolumnie znajdują się półki, a reszta jest opinią.
pozdrawiam - andrzejg11

Awatar użytkownika
zwyczajny
101%
101%
Posty: 778
Rejestracja: 2011-04-05, 07:59

Post autor: zwyczajny » 2013-05-26, 21:35

Panowie mam problem. Po włączeniu strownika wyświetlacz się podświetla ale na górnej linii pokazane są tylko czarne okienka.. zero reakcji na reset, czy ESC...

Jakieś pomysły?? :nie_wiem
XXX

Awatar użytkownika
zwyczajny
101%
101%
Posty: 778
Rejestracja: 2011-04-05, 07:59

Post autor: zwyczajny » 2013-06-02, 09:16

Panowie....

sterownik w budowie,ale mam problem... Czytałem na poprzedniej stronie podobny problem...

Po odpaleniu sterownika temperatury są TG 10,9, K 12.26, a TB pływa jak głupia od 4 do 80 stopni i wszystko to przy odpiętych czujnikach...

problem pojawia się w chwili chęci podłączenia...

Jak to zrobić, czy tak?? Ok sprawdziłem i działa jak na obrazku..

Obrazek

Jedno pytanie...

W menu Ciśnienie pokazuje mi 00331 imp. Tot = 00492 imp. Co to za jednostki i jak to rozumieć??
XXX

maria-n
100%
100%
Posty: 1366
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2013-06-02, 16:39

Cześć
Odpowiadam po kolei: nie widzę problemu w tym, że Ci "pomiary pływają" przy otwartych wejściach pomiarowych. Pewnie, nie Masz uziemionego minusa zasilania ! (a prosiłem, w tematach o sterowniku, by to zrobić) Przewody zasilający i pomiarowy oznaczone kolorem niebieskim, powinny być zwarte i przylutowane do jednej z końcówek PT 1000. Tak jak jest na rysunku, też mogło by zostać, ale pod warunkiem, że odległości przewodów do sterownika są minimalne. Przy dłuższych przewodach, mierzymy dodatkowo ich rezystancję. Co prawda błąd pomiaru jest stały, ale my mamy mierzyć, tylko spadek napięcia na PT 1000, bez przewodów zasilających! Problem z odczytem barometru i temperatury otoczenia, też był wyjaśniany. Jest to odczyt w jednostkach nie mianowanych - impulsach. Rzeczywiście, nie jest to zbyt eleganckie, ale w I edycji sterownika musi tak zostać, ze względu na specyfikę zamontowanego elektronicznego barometru. Z drugiej strony, nas interesuje przyrost ciśnienia, nie wartość bezwzględna i przy odrobinie wprawy, można tę nie dogodność zaakceptować. Ważne, że pomiar działa i można we własnym zakresie założyć sobie jakąś skalę, posługując się odczytami z internetu lub innego jakiegoś wzorca.

Awatar użytkownika
zwyczajny
101%
101%
Posty: 778
Rejestracja: 2011-04-05, 07:59

Post autor: zwyczajny » 2013-06-14, 10:24

Dobra.. kolejna robota przede mną.... I kolejne pytania... Mógłby ktoś pokreślić po tym rysunku i wyjaśnić mi trochę jak się zabrać za montaż puszki z triakami??

Nie wiem,czy dla grzałek 3x2KW BT138 nie będą za słabe i nie zastąpić ich BT139..

Proszę o wskazówki połączenia triaków z grzałkami i elektrozaworem arc..

Obrazek






Druga sprawa do chyba nie uda mi się pociągnąć takiej mocy z jednej fazy i będę musiał zmniejszyć moc tych grzałek... Dla kolumny fi70 5Kw powinno chyba wystarczyć:/..
XXX

Awatar użytkownika
sono2020
40%
40%
Posty: 92
Rejestracja: 2009-05-19, 19:58

Post autor: sono2020 » 2013-06-14, 13:18

Ja używałem do konstrukcji regulatora 2x2kW triaka BTA41 i to wszystko na jednej fazie. To jest już spore obciążenie jak dla jednej fazy ale steruje obiema grzałkami naraz. Triak na radiatorze.
Przy grzałce 2000W masz 2000/230=8,7A BT138 powinein wytrzymać bo jest do 12A ale będzie się bardzo grzał więc musi mieć dobry radiator no i nie ma izolacji podstawki.
Możesz śmiało zapodać BT139 będzie miał zapas.
Cow & Chicken

maria-n
100%
100%
Posty: 1366
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2013-06-14, 13:33

Cześć
Tu, nie ma co kreślić. Temat: Sterownik - realizacja projektu, str. 16, post z dn.01.07.2012.
Nie rozumiem pytania o triaki. Sterownik jako "kit", był zaopatrywany w dwa triaki BT 136 / 4A, dla wyjść E-arc i e-zaworu wody, oraz trzy triaki, BT 139 / 16A dla poszczególnych grzałek. Z drugiej str. BT 138 też sobie bez problemu poradzi, bo prąd 2 kW grzałki, przy zasilaniu 230V, to niespełna 9 A . Dalej; rzeczywiście 26 A dla typowej instalacji domowej, to trochę sporo! Mocy grzałek nie Musisz zmieniać, Ograniczysz ich moc wysterowaniem. Najgorsze warunki pracy, to zalewanie kolumny, bo rozgrzewkę a potem pracę rzeczywistą można będzie doregulować . Widzę to tak; grzałka stała na max, a GA i GO podczas rozgrzewania na 50 - 60 %. Potem, 4 kW też może starczyć. Trzeba zrobić próby - włączyć i co dwie trzy minuty sprawdzać temperatury poszczególnych elementów. Tylko zachować wszelkie warunki związane z bezpieczeństwem!

Awatar użytkownika
zwyczajny
101%
101%
Posty: 778
Rejestracja: 2011-04-05, 07:59

Post autor: zwyczajny » 2013-06-15, 17:19

Masz racje, a na kolejnej stronie znalazł sie calkowity schemat blokowy i wszystkie watpliwosci zostaly rozwiane. Kolejna dobra wiadomosc, to mam już Trzyfazową instalacje z ochronnym :-D .

Jedno ale.. w jaki sposób kalibrujecie czujniki, nie chodzi mi o korekcje w sterowniku,bo tym probuje,ale o moment i medium.

Ja starałem się juz trzykrotnie i nadal za kazdym razem lipa...

Robię to tak,że podczas procesu w polowie odbioru serca zamykam odbior, stabilizuje i po kilku minutach jak juz wartosci nie chodzą wchodze w parametry sterownika, ustawiam wszystko pod głowicę(poza kegiem, bo keg kalibrowalem we wrzącej wodzie). i zapisuje parametry w menu. wszystko niby ladnie pieknie, ale na poczatku nastepnego procesu temperatura na kolumnie jest przewaznie 0.2 stopnia wyzsza nawet po zalaniu, stanilizacji i odbiorze przedgonow kolumna nie jest w stanie osiagnac temperatury glowicy nawet na pelnej stabilizacj bez odbioru i musze od nowa kalibrować i przestawiać wartosci kolumny w parametrach...
XXX

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 82 gości