Buduję prase do wyciskania owoców

Awatar użytkownika
maxcd
50%
50%
Posty: 103
Rejestracja: 2008-07-21, 23:12
Lokalizacja: śląskie

Post autor: maxcd » 2009-02-16, 01:04

Witam kolego robcio
Podoba mi się Twoja prasa
właśnie jestem na etapie zbierania materiałów. Mam listewki bukowe ok~ 38mm szer/20mm grub/430mm dł przewiduje śrubę trapeaową raczej nie z KO(16mm za 1m 100zł) Pojemność ok 20l.Chciałem zapytać o grubość obręczy, czy z 2mm blachy nierdzewki będzie dobrze i dlaczego w niektórych prasach listewki są heblowane na trapez a zakładane trapezem na zewnątrz a nie odwrotnie jak w beczce?
Pozdrawiam
maxcd

Awatar użytkownika
Pan Jasiu
50%
50%
Posty: 167
Rejestracja: 2006-04-23, 12:44
Lokalizacja: Kocioł Bałkański

Post autor: Pan Jasiu » 2009-02-16, 08:20

bukowe drewno nie jest dobrym rozwiązaniem, buk ma tendencję do zmieniania kształtów pod wpływem wilgoci

Awatar użytkownika
Astemio
101%
101%
Posty: 2144
Rejestracja: 2006-12-28, 12:29

Post autor: Astemio » 2009-02-16, 09:48

Witam!
Myślę, że buczyna nie byłaby taka zła, jest bardzo wytrzymała, włóknista, odporna na złamanie, osobiście właśnie z niej zrobiłbym kosz.
Żadne drewno wilgoci nie lubi (może czarny dąb :) ), drewniane rzeczy narażone na kontakt z wilgocią i jednocześnie jedzeniem, nacierałem woskiem pszczelim i wtapiałem go ostrożnie opalarką, powtarzałem to aż nie chciał już wsiąkać. To zupełnie przyzwoite zabezpieczenie i nieszkodliwe dla zdrowia.
Ale drewno zawsze będzie pracować, chłonąć wilgoć albo ją oddawać, nie ma na to rady, chyba tylko nasycanie próżniowe.
Ostatnio zmieniony 2009-02-16, 13:09 przez Astemio, łącznie zmieniany 1 raz.
Najlepszym miernikiem nieskończoności jest ludzka głupota i arogancja.

zbyszek1281
101%
101%
Posty: 2012
Rejestracja: 2006-05-12, 22:49

Post autor: zbyszek1281 » 2009-02-16, 11:11

Buczyna, dębina bardzo dobre do tego celu.Wystarczy przeszlifować papierem 120 i 240 naolejować naturalnym olejem do olejowania drewna .Można też przed olejowaniem poddać drewno delikatnej pirolizie opalarką do niewielkiego przyciemnienia drewna.Zabieg lekkiej pirolizy należy do najnowszych procesów stabilizacji drewna i uzyskania oryginalnej barwy.

Awatar użytkownika
Astemio
101%
101%
Posty: 2144
Rejestracja: 2006-12-28, 12:29

Post autor: Astemio » 2009-02-16, 12:13

Dębina ma dużo garbnika, nie lubi w wilgotnych warunkach kontaktu z żelazem (ogólnie - związkami żelaza) - efektem jest szybkie czernienie drewna.
Jeśli wszystkie stykające się z drewnewm części będą z KO, mosiądzu itp. to można.
Drewno będzie zaimpregnowane, ale ta reakcja jest czuła - tanina reaguje nawet ze śladami żelaza.
Najlepszym miernikiem nieskończoności jest ludzka głupota i arogancja.

Awatar użytkownika
ropcio
50%
50%
Posty: 120
Rejestracja: 2008-08-24, 20:30
Lokalizacja: skontowni

Post autor: ropcio » 2009-02-16, 16:13

maxcd pisze:Witam kolego robcio
grubość obręczy, czy z 2mm blachy nierdzewki będzie dobrze i dlaczego w niektórych prasach listewki są heblowane na trapez a zakładane trapezem na zewnątrz a nie odwrotnie jak w beczce?
Pozdrawiam
taki płaskownik spokojnie wystarczy, co do heblowania drewna w trapez, to ułatwia to wyjmowanie owoców, które dostana się między listewki.
Pan Jasiu pisze:bukowe drewno nie jest dobrym rozwiązaniem, buk ma tendencję do zmieniania kształtów pod wpływem wilgoci
Nie ma znaczenia, jakie drewno zastosujemy do prasy (dobry jest buk, dąb i jesion), ponieważ w rzeczywistości drewno w prasach stosunkowo mało czasu jest narażone na działanie wilgoci zawartej w owocach.
Nie powinno się stosować żadnych farb czy innych drewnochronów do zabezpieczenia drewna. Jedynym sposobem zabezpieczenia jest zastosowanie wosku pszczelego tak jak napisał kolega Astemio. :brawo
Prasy które zbudowałem, wyciskały już sok 2 sezony i nic się z nimi nie działo. Do ich budowy użyłem buku i dębu. Trzeba natomiast pamiętać o każdorazowym umyciu wysuszeniu kosza.

pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 2009-02-16, 22:12 przez ropcio, łącznie zmieniany 1 raz.
alkohol zabija powoli, ale nam się nigdzie nie spieszy

Paluch
101%
101%
Posty: 722
Rejestracja: 2006-06-10, 21:54
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: Paluch » 2009-02-16, 18:19

@ ropcio

"Nie powinno się stosować żadnych farb czy innych drewnochronów do zabezpieczenia drewna. Jedynym sposobem zabezpieczenia jest zastosowanie wosku pszczelego tak jak napisał kolega Zbyszek. "

Autorem cytowanej metody jest Astemio.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
ropcio
50%
50%
Posty: 120
Rejestracja: 2008-08-24, 20:30
Lokalizacja: skontowni

Post autor: ropcio » 2009-02-16, 22:11

racja, mój błąd już poprawiony

pozdrawiam
alkohol zabija powoli, ale nam się nigdzie nie spieszy

zbyszek1281
101%
101%
Posty: 2012
Rejestracja: 2006-05-12, 22:49

Post autor: zbyszek1281 » 2009-02-16, 22:30

Panowie zaimpregnowanie dębiny czy buka woskiem pszczelim to nie to samo co posmarowanie miodem kanapki.Do impregnacji drewna o tak dużej gęstości stosuje się oleje produkowane w nano technologii. Wytwarza się powierzchniowo zmianę struktury celulozy. Druga najnowsza dostępna technologia to lekka piroliza drewna. Tak naprawdę to 3 lata używam dębowego mieszadła do zacierów i po każdym użyciu myję.Mieszadło wygląda jak z dębu bielonego, niezależnie czy mieszam owoce czy zboże.

Awatar użytkownika
Spirit
100%
100%
Posty: 2303
Rejestracja: 2008-03-01, 18:30
Lokalizacja: Ostrołęka.

Post autor: Spirit » 2009-02-16, 22:48

Zbyszek,ty tu zaraz nam z nano technologią wyskakujesz :D Może jakieś prostsze sposoby,np.gotowanie w jakichś roztworach dostępnych dla każdego?
Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Mogę siedzieć i patrzeć na nią godzinami....

Awatar użytkownika
Astemio
101%
101%
Posty: 2144
Rejestracja: 2006-12-28, 12:29

Post autor: Astemio » 2009-02-16, 23:03

Buk jest prawie jednorodny, suchy dość dobrze pije gorący wosk, ale rzeczywiście: dębina jest wyjątkowo trudna do nasycenia domowym sposobem, ma miejscami porowate, rurkowate miejsca z naczyniami "krwionośnymi", przemieszane z wyjątkowo gęstymi, zbitymi obszarami twardzieli drewna.
Najlepszym miernikiem nieskończoności jest ludzka głupota i arogancja.

zbyszek1281
101%
101%
Posty: 2012
Rejestracja: 2006-05-12, 22:49

Post autor: zbyszek1281 » 2009-02-17, 00:24

@ Spiryt przecież napisałem najlepiej wygotować przy zacieraniu zboża i mieszaniu zacieru. Buk na gorąco dobrze pije pokost lniany.Kiedyś tak impregnowało się odboje w suwnicach.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
adwokat
101%
101%
Posty: 639
Rejestracja: 2006-01-05, 17:42
Lokalizacja: Rzeszów / Kraków

Post autor: adwokat » 2009-02-17, 00:29

@ Astemio.

Nie mieszajmy drewna wczesnego i późnego z twardzielą i bielem...
Pozdrawiam. adwokat

Awatar użytkownika
Astemio
101%
101%
Posty: 2144
Rejestracja: 2006-12-28, 12:29

Post autor: Astemio » 2009-02-17, 09:32

Witam!
Pomieszane drewno wczesne, późne, twardziel i biel to płyta wiórowa - dodatkowo niemało piasku i klej :D .
Najlepszym miernikiem nieskończoności jest ludzka głupota i arogancja.

Jurdziu
0%
0%
Posty: 4
Rejestracja: 2008-11-18, 19:40

Post autor: Jurdziu » 2009-02-17, 22:08

Na poziomie mikro komórkowym można mówić o drewnie wczesnym i późnym.

Ja osobiście mam kosz zrobiony z dębu, obręcze z tzw. kwasówki. Jakoś nie narzekam, chociaż dąb impregnowałem wrzącym olejem kilkakrotnie, nie widzę przeciwwskazań szczególnie, że owoce najpierw wkładam do worka lnianego, a potem do prasy. Trochę się zgapiłem, bo trza było zrobić prasę na 50 litrów. Mam drugą prasę działającej na zasadzie prasy do serów. Mądry człowiek po fakcie :D

Jak będę robił większy kosz to chyba skuszę się na pełną pirolizę drewna. Jak uważacie lepsze są efekty w atmosferze pary wodnej czy amoniaku ?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości