Sterowanie temperatury

Teoria, praktyka, sprzęt, kolumna
kitkat
30%
30%
Posty: 47
Rejestracja: 2006-03-11, 14:38

Sterowanie temperatury

Post autor: kitkat » 2006-03-11, 18:03

Proszę o pomoc w jaki sposób zrealizować sterowanie temperatury. Zbiornik 30L KEG zamontowane dwie grzałki 2000Wat oraz 1000Wat Na rozruchu pracują wszystkie a po osiągnięciu zadanej temperatury chcę aby ta 1000 Watowa utrzymywała zadaną tenmperaturę w granicach +- 0,5 stopnia Pytanie kieruję przedewszystkim do praktyków, osób które mają już takie lub podobne rozwiązania.

Admin wrote: post przeniesiony z działu Sprawy techniczne i organizacyjne
Ostatnio zmieniony 2007-05-04, 20:59 przez kitkat, łącznie zmieniany 1 raz.

Q

Post autor: Q » 2006-03-12, 01:06

http://sterownikspawarka.republika.pl/

co do 0.5 st. to raczej nie-moż-li-we
Ale sterownik spoko. :!:

kitkat
30%
30%
Posty: 47
Rejestracja: 2006-03-11, 14:38

Post autor: kitkat » 2006-03-12, 07:20

Jak z tego rozumiem ten układ mógłbym zastosować do sterowania grzałkami elektrycznymi?

Awatar użytkownika
Aabratek
101%
101%
Posty: 1395
Rejestracja: 2006-02-05, 16:20

Re: sterowanie temperatury

Post autor: Aabratek » 2006-03-12, 10:37

kitkat pisze:...po osiągnięciu zadanej temperatury chcę aby ta 1000 Watowa utrzymywała zadaną tenmperaturę w granicach +- 0,5 stopnia
Temat wraca jak bumerang (np. http://bimber.ovh.org/phpBB/viewtopic.php?p=874#874 ) - co Ty chcesz tym sterować! , oczywiście rozumiem że piszesz o regulacji temp. zacieru w kegu
Q pisze:http://sterownikspawarka.republika.pl/

co do 0.5 st. to raczej nie-moż-li-we
Ale sterownik spoko. :!:
- kolego a co ten układ ma wspólnego z regulacją temperatury???
... a Goździkowa przypomina - na ból głowy walnijcie klina !

Awatar użytkownika
wojtek_b
40%
40%
Posty: 77
Rejestracja: 2006-02-03, 16:58
Lokalizacja:

Post autor: wojtek_b » 2006-03-12, 11:45

Bardzo trudno jest uzyskać stałą temperaturę przy grzałkach elektrycznych. Wczesniej miałem aparaturę opartą na szklanej kolbie, właśnie ze spiralą elektryczną w środku i za cholerę nie mogłem sobie poradzić z utrzymaniem właściwej temperatuy. Próbowałem róznych układów termostatów, ale bezwładność czujników jest tak duża że następowało cofanie się skroplonych par co nie było zbyt bezpieczne (szlify szklane potrafiły się rozszczelniać). Być może, że jakieś bardzo drogie układy by załatwiły sprawę, ale to już gra nie warta świeczki, więc lepiej przejść na palnki gazowy.

Awatar użytkownika
Aabratek
101%
101%
Posty: 1395
Rejestracja: 2006-02-05, 16:20

Post autor: Aabratek » 2006-03-12, 12:02

kolego chyba czegoś nie rozumiesz (albo ja...nie rozumiem Ciebie), temperatura wrzącego zacieru jest coraz wyższa w miarę ubywania z niego etanolu (obrazuje to żółta linia na wykresie http://bimber.ovh.org/phpBB/viewtopic.php?p=737#737 ), więc jeżeli ustawisz jakąś stałą temperaturę to w pewnym nomencie układ ten wyłączy Ci grzanie i proces destylacji zostanie przerwany.
Przy kegu 30l 3000W na rozruch i 1000 podczas destylacji powinno wystarczyć (duży palnik kuchni gazowej ma ok 2.8KW), takie rozwiazanie stosuje z powodzeniem kilka osób z forum ,
i tego 1000W już nie trzeba raczej ograniczać - a już na pewno nie uzależniać od czujnika temperatury
... a Goździkowa przypomina - na ból głowy walnijcie klina !

kitkat
30%
30%
Posty: 47
Rejestracja: 2006-03-11, 14:38

Post autor: kitkat » 2006-03-12, 13:07

Macie panowie racje chciałem podgrzewać zacier i wykresu przebiegu destylacji wynka że najważniejsze jest utrzymanie temp 78,3 i jest to okres który trwa najdłużej około 3,5h i jest najważniejszy. Przecierz potem mogę temperaturę popdnieś do 82 stopni i zakończć destylację V.S.O.P. ma chyba podone rozwiązanie tak widzę na zdjeciach jego aparatury. Niech w końcu odezwą się osoby które uzywają takiej metody ogrzewania zacieru bo to nie socjalizm i grzanie na gazie jest jedynie słuszne, no ale najmniej problemowe. Norris podobno spisał cały internet ze mną jest podobnie. Wydrukowałem prawie całe forum czarnej oliwki. Wniosek jest taki: wymiana poglądów na temat rozwiazań konstrukcyjnych chłodnic, typów aparatów, przebiegu destylacji 5+ ale niespotkałem ani jednego postu traktującego nurtujacy mnie temat całosciowo (wykaz części, rysunki techniczne) tylko sama teoria dlatego daję mu 2

Awatar użytkownika
Tofi
100%
100%
Posty: 1863
Rejestracja: 2006-01-05, 00:36
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Kontaktowanie:

Post autor: Tofi » 2006-03-12, 13:25

Niezgodze się z tobą kitkat, poniewaz był poruszeny temat skróconego kursu gorzelnictwa a tam masz rysunki aparatur przemysłowych. Z tego co pamiętam to schemat jak zbudowaćbombe atomową był w podręczniku do 8 klasy podstawówki, więc co to za problem dla jednostki w tak rozwiniętym społeczeństwie zrobić z gotowych elementów urzadzenie pracujące w domu?

Awatar użytkownika
wojtek_b
40%
40%
Posty: 77
Rejestracja: 2006-02-03, 16:58
Lokalizacja:

Post autor: wojtek_b » 2006-03-12, 13:49

AAbratek pisze:kolego chyba czegoś nie rozumiesz (albo ja...nie rozumiem Ciebie), temperatura wrzącego zacieru jest coraz wyższa w miarę ubywania z niego etanolu
wszystko się zgadza, ale w początkowej fazie grzania nie ma jakiś gwałtownych wahań temperatury. Chodziło mi o to że trudno dopasować taki termostat do grzałki elektrycznej. Głownią zasadą jest to żeby grzałka nie dawała cały czas na maxa ale też żeby nie wyłączac wogóle a jedynie zmniejszyć jej moc . Niestety wyłaczenie grzałki na kilka sekund powodowało cofanie destylatu z chłodnicy a tak działają termostaty - on/off. Być może znaczenie ma tu wielkość bańki, ja miałem kolbę 5 l. , moze przy KEGu będzie to bardziej stabilne.(próbowałem z takimi urządzeniami: od żelazka, od kuchni-piekarnika elektrycznego, regulator obrotów silnika)

kitkat
30%
30%
Posty: 47
Rejestracja: 2006-03-11, 14:38

Post autor: kitkat » 2006-03-12, 14:17

Na forum słyszłałem że sterować temperaturą w sposób liniowy mozna przy pocy triaków, a co do bomby to ja mamy niekoniecznie atomową Aparatura przemysłowa nijak się ma do domowej koszty koszty. Teoretycznie wszystko jest proste. Może odezwą się w kończu praktycy.

Awatar użytkownika
Aabratek
101%
101%
Posty: 1395
Rejestracja: 2006-02-05, 16:20

Post autor: Aabratek » 2006-03-12, 14:22

kitkat pisze:Macie panowie racje chciałem podgrzewać zacier i wykresu przebiegu destylacji wynka że najważniejsze jest utrzymanie temp 78,3 i jest to okres który trwa najdłużej około 3,5h i jest najważniejszy. Przecierz potem mogę temperaturę popdnieś do 82 stopni i zakończć destylację
78stopni to jest temperatura par na szczycie kolumny i nie regulujesz jej poprzez sterowanie grzaniem (prawie) ,na wykresie który linkowałem jest zółta linia która idzie przez cały proces do góry, to jest czujnik ze zbiornika (boiler = keg ) z zacierem , mimo że CitizenKane nie dotykał w tym czasie regulatora płomienia
V.S.O.P. ma chyba podone rozwiązanie tak widzę na zdjeciach jego aparatury
v.s.o.p. grzeje promiennikiem gazowym, który nawet po zmniejszeniu zaworu do minimum ma zdecydowanie większą moc niż 1000W
...Aparatura przemysłowa nijak się ma do domowej koszty koszty....
tu nie chodzi o koszty , w tych aparatach zupełnie innaczej realizowane jest ogrzewanie i doprowadzanie zacieru do kolumny - dlatego kontroluje się temperaturę pary grzewczej na dole kolumny
wojtek_b pisze:...wszystko się zgadza, ale w początkowej fazie grzania nie ma jakiś gwałtownych wahań temperatury.
nieprawda, proces jest stały, z każdym oddestylowanym mililitrem zwiększa się temperatura wrzenia zacieru, a jeśli przyjrzysz się wykresowi to zauważ że mniej więcej do godz 11.10 następowała stabilizacja aparatury i dlatego wykres jest poszarpany, później to już idealne linie
Głownią zasadą jest to żeby grzałka nie dawała cały czas na maxa ale też żeby nie wyłączac wogóle a jedynie zmniejszyć jej moc
to się zgadza dlatego jeśli nie ma możliwości regulacji mocy to trzeba stosować dwie lub trzy mniejsze, niezależne grzałki,
i przypomnę że w tym wątku kitkatowi chodziło o sterowanie grzałkami poprzez czujnik temperatury

Na koniec uwaga - zbyt silne grzanie spowoduje zalanie kolumny,

kitkat
30%
30%
Posty: 47
Rejestracja: 2006-03-11, 14:38

Post autor: kitkat » 2006-03-12, 15:21

AAbratek pieknie to ujołeś właśnie o to mi chodzi, a co do wykresu sorry masz rację, posłuzyłem się nim dlatego aby pokazać że w przypadku ogrzewania gazowego czy elektrycznego chodzi nam o to samo dobranie odpowiedniej mocy aby ustabilizowac pracę kolumny. Prz gazie wiadomo pokrętło w lewo i sprawdzamy temperaturę aż do skutku jeżeli jest o key to zostawiamy. A w moim przypadku sonda przekazywała by temperaturę do termoregulatora a on by zmniejszał moc grzałek autmatycznie do wymarzonego 78,3

Awatar użytkownika
v.s.o.p.
50%
50%
Posty: 163
Rejestracja: 2006-02-11, 18:45
Kontaktowanie:

Post autor: v.s.o.p. » 2006-03-13, 17:30

Temat był wałkowany już nie raz kitkat musisz zrozumieć że próby utrzymania temperatury regulacją na dole (w uproszczeniu ) doprowadzą cię do cholery bo bedziesz cały czas napotykał na zjawisko podciśnieniowe i cofanie się juz wydestylowanego produktu z powrotem do kolumny (niechciany reflux) wychładzanie i zachwianie temperatury w kolumnie.

Kluczem jest dobranie mocy do możliwości refluksu i kolumny. AAbartek ma racje u mnie promiennik na minimum ma 2800 W na maks 4300 W dla kolumn 2'' przyjmuje się normę 3200W obojętnie czy jest to elektryka czy gaz.

O regulacji temp. wspominali towarzysze którzy mają daleko wyższe moce (taborety 7KW) i muszą zejść z grzaniem po zagotowaniu zacieru do ok 3000W. To jest wszystko co możesz zrobić w tym zakresie. Dobierz moc do kolumny i tyle, teperatura bedzie sobie powoli rosła w miare wygotowywania alco aż do przerwy miedzy ostatnimi kroplami etoch a wodą (ok 92-95C w kotle) kiedy prędkość kapania spadne tak, że dalsza destylacja bedzie bez sensu.

Awatar użytkownika
Citizen Kane
-#Admin
-#Admin
Posty: 5060
Rejestracja: 2005-12-19, 23:37
Lokalizacja: Polska
Kontaktowanie:

Post autor: Citizen Kane » 2006-03-13, 19:06

@kitkat

Wtrącę jeszcze od siebie... z jednej strony chcesz robić automatykę, OK, ale pozostałe grzałki do początkowego nagrzania będziesz musiał włączać i wyłączać ręcznie (no chyba, że i tu dasz automatykę). Gwóźdź programu następuje wtedy, kiedy w boilerze zaczyna kończyć się etanol i temperatura w kolumnie zaczyna iść do góry. Twój automat zacznie w takim przypadku zmiejszać moc grzania aby zapobiec temu wzrostowi, co oczywiście jest jak najbardziej nie na miejscu, no chyba, że i tu dasz automatykę... Dla mnie jest to porównywalne do wbijania gwodździ za pomocą kalkulatora.

Moja rada: zaiwestuj w elektroniczny, ręcznie sterowany, regulator mocy. Tu na pewno coś znajdziesz: http://www.elektroda.pl/ W galerii Bibromira są fotki regulatora, napisz więc do kolegi, może zaoferuje ci swoją pomoc (mowa oczywiście o forum Oliwki).

kitkat
30%
30%
Posty: 47
Rejestracja: 2006-03-11, 14:38

Post autor: kitkat » 2006-03-14, 19:44

Dzięki wszystkim forumowiczom za pomoc, sprubuję na innych forach. Jak coś znajdę podzielę się informacją.

[ Dodano: 2006-03-31, 15:48 ]
niestety nic nie znalazłem. Temat dalej aktualny.

[ Dodano: 2006-04-28, 08:23 ]
Co doregulacji temperatury zamówiłem cos takiego http://www.allegro.pl/item98580201_regu ... warka.html powinno działać

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 103 gości