Sterownik - problemy techniczne

Teoria, praktyka, sprzęt, kolumna
Awatar użytkownika
lesgo58
100%
100%
Posty: 1246
Rejestracja: 2011-04-28, 07:15
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: lesgo58 » 2012-08-29, 04:26

maria-n pisze:... należy czujnik pomiarowy umieszczać wprost w mierzonym medium (bez dodatkowej tkzw. kieszeni pomiarowej) najlepiej jest to wykonać na szczelny wcisk, tkzw. "korek" . ..
Wyjaśnik ten "korek", bo ja mam wszędzie "kieszenie"

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2012-08-29, 09:03

@lesgo
osłabiłeś mnie dokumentnie. Post o 4. 26 ?????????!!!!!!!!!!!!!! Ja punkty pomiarowe wyk. w sposób następujący. W wyznaczonych miejscach, rury kolumny, przyspawałem 2cm kawałki rurki w moim przypadku φ wew. 15mm. Następnie, wywierciłem wprowadzając w te rurki wiertło, otwory. Wszystko. Korki wykonałem z silikonu "zastygłego" w końcówce aplikatora tuby z silikonem. Kawałki tego silikonu, "przewierciłem " ( dlatego w cudzy słowiu, bo silikonu nie da się normalnie wiercić) w osi symetrii wiertłem φ 3,5 mm. Należy jeszcze dodać, że w miejscach gdzie może wystąpić większe ciśnienie (dół kolumny, baniak) te kawałki rurek dobrze jest nagwintować ,co z powoduje, stabilniejsze mocowanie "korka". Gwint nie musi być pełny, wystarczy gwintownik nr 1 danej średnicy. W tak wykonany otwór wkręcimy, nie jako, nasz korek. Jest to rozwiązanie, może prymitywne, ale działa i można wykonać je, samemu.
@arolider
zastanowimy się! Co Powiesz, o dużej porcji LODÓW, podanych przez śliczną kelnereczkę????
W każdym razie, gratulacje!

Awatar użytkownika
lesgo58
100%
100%
Posty: 1246
Rejestracja: 2011-04-28, 07:15
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: lesgo58 » 2012-08-29, 10:19

@marian-n
Jeszcze nie raz Cię osłabię :mrgreen: ...
Ja, to coś mogę sobie tylko wyobrażać i jakąś ideę sobie wyrobić.
Ale dopóki nie zobaczę na własne oczy to nie będę pewien czy zadziała.
A robić coś metodą prób i błędów to mi się nie uśmiecha, bo coraz mniej cierpliwości i czasu.
Dlatego pozwoliłem sobie na zadanie "starszym" pytania w tej kwestii.
I teraz jestem pewien ,że dobrze myślałem. :1st

andrzejg11
90%
90%
Posty: 771
Rejestracja: 2009-03-03, 18:32

Post autor: andrzejg11 » 2012-08-29, 13:27

@Lesgo

Mówisz - Masz

To właśnie taki czujnik. Element pomiarowy włożony jest do rurki ko 4x0,5.
Przez korek 1/4'' przewiercono otwór 5,8 mm.
Izolację od metalu zapewnia rurka z miękkiego tworzywa (teflonopodobna) o długości 55 mm.
Rurka z tworzywa jest przetoczona na dwie średnicę 8mm i 6 mm.
Długość przetoczenia na średnicy 6mm wynosi 8 mm
W rurce z tworzywa przewiercono na wylot otwór, w części o średnicy 8 mm średnica wewnętrzna przewiertu wynosi 5,5 mm na długości ok 3 cm, zaś pozostałej części średnica wynosi 4.mm.
Całość zalana silikonem akwarystycznym. Przewód zabezpieczony dodatkowo taśmą izolacyjną.
Przewód do czujnika zakończony jest złączem zakręcanym.
Do kolumny wspawana połowa mufy 1/4". Wkręcasz i wykręcasz palcami, bez użycia klucza. Uszczelnienie na tasiemkę teflonową.
Załączniki
c15.jpg
c11.jpg
c14.jpg
W kolumnie znajdują się półki, a reszta jest opinią.
pozdrawiam - andrzejg11

rybka34
10%
10%
Posty: 13
Rejestracja: 2011-10-16, 12:47

Post autor: rybka34 » 2012-08-30, 14:37

Wreszcie zabudowałem swój sterownik i po włączeniu zasilania na wyświetlaczu mam wyświetlane temperatury ok. 9-10 stopni. Gdy zmieniam temperaturę na czujnikach, to na wyświetlaczu nic się nie zmienia. Na zaciskach czujnika, przy zmianie temperatury, wartość napięcia się zmienia.
Jakieś sugestie co sknociłem?
Ostatnio zmieniony 2012-09-01, 09:08 przez rybka34, łącznie zmieniany 1 raz.

andrzejg11
90%
90%
Posty: 771
Rejestracja: 2009-03-03, 18:32

Post autor: andrzejg11 » 2012-08-30, 17:32

Ok. 8-10 stopni świadczyłoby że sterownik nie widzi w ogóle czujników, sprawdź proszę napięcie na pomiędzy masą a środkowym zaciskiem złącz poszczególnych czujników. Czujniki oczywiście podłączone.

Powinno się zmieniać po ogrzaniu czujnika.
- przy 20 stopniach C 0,522 V
- przy temp ludzkiego ciała ok 0,55 V,
- w temp. wrzenia wody ok 0,67 V.

Jeśli tak nie jest, to może jest błąd podłączenia czujnika.
W kolumnie znajdują się półki, a reszta jest opinią.
pozdrawiam - andrzejg11

Mietek
40%
40%
Posty: 90
Rejestracja: 2007-11-16, 16:52

Post autor: Mietek » 2012-08-30, 18:00

Kolego rybka34 sprawdź czy dobrze masz polutowane przewody do PT1000. Ja sugerując się jakimś błędnym schematem też miałem na początku podobny efekt. Po rozebraniu i przelutowaniu wyprowadzeń wszystko jest O.K.
Powinno być: jedno wyprowadzenie PT1000 przylutowane do oplotu kabelka i podłączone do masy na płytce, drugie wyprowadzenie do pozostałych dwóch przewodów połączonych razem i oba przewody podłączone do dwóch pozostałych styków na płytce.

pozdrawiam

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2012-08-30, 18:11

Też bym szukał, raczej koło prawidłowości podłączenia PT1000. Wszystko na to wskazuje, bo nawet, gdyby był uszkodzony układ pomiarowy i źle by mierzył, to powinny być jakieś zmiany tych błędnych pomiarów. Jeżeli sterownik na nie nie reaguje, znaczy, że wejścia pomiarowe są otwarte.

rybka34
10%
10%
Posty: 13
Rejestracja: 2011-10-16, 12:47

Post autor: rybka34 » 2012-08-30, 21:58

Dzięki za pomoc,
problem tkwił w połączeniu czujników. Już działa.

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2012-09-16, 12:05

All!
Jestem już po półmetku, jeśli chodzi o wysyłkę. Mam zrealizowane 24 szt. Co w ogóle, nie przekłada się na obraz dyskusji, w tematach związanych ze sterownikiem. Ale cóż, na to już nie mamy z Andrzejem, żadnego wpływu. Wymiana PW z kol. @oner, z prowokowała mnie do zmiany koncepcji podłączenia zasilania do sterownika, pozostałym kolegom. Zmiana ta będzie w pełni uniwersalną, z punktu widzenia, wyboru rodzaju napięcia zasilania i będzie polegała na wyprowadzeniu zasilania grzałek na zewnątrz, modułu mocy. Pogorszy to, zapewne troszkę estetykę samego modułu, bo na zewnątrz będzie widoczna kostka z zaciskami połączeniowymi (w środku nie ma już miejsca), ale nie jest to dekoder TV i wiadomo, że pewne akcesoria muszą być zainstalowane. Sama istota tej zmiany, wprowadzi możliwość wybory użytkownikowi rodzaju zasilania, na jedno (230V) czy trójfazowe (3x400V), bo dostałem sygnały, że nie którzy koledzy noszą się zamiarem na takowe zmiany. Będzie ona polegała na "wypięciu" mostków podłączonych, do owej kostki połączeniowej w przypadku trójfazowym. "Fabrycznie" sterownik przygotowany będzie do sieci 230V, bo tak wskazuje statystyka. Należy tylko pamiętać że, przy pobieranej mocy większej od 3500W, przewody zasilające muszą być o przekroju min. 2,5mm2. Zapewne pomysł ten mógł urodzić się wcześniej, ale tak jak wcześniej wspominałem brak merytorycznej dyskusji, mógł wpłynąć na jego opóźnienie, czy też w ogóle, zaistnienie.

wek
101%
101%
Posty: 243
Rejestracja: 2008-01-08, 14:41
Lokalizacja: z Za

Post autor: wek » 2012-09-16, 19:43

Należy poczekać na dopasowanie reszty do sterownika, skoro sterownik to najwyższa klasa, to niech i reszta będzie z górnej półki. Możemy w tym czasie oswoić się z nim, zapoznać z instrukcjami i potrenować ustawianie jego parametrów.

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2012-09-17, 09:12

"Dopasowanie reszty" jak Piszesz, może zająć jeszcze kilka miesięcy, a to zbyt długi okres żeby sterowniki, na które tak długo czekaliście, leżały bezczynnie. Tym bardziej że chodzą nam po głowie plany stworzenia "kombajnu" trzy w jednym. Mianowicie sterownik w zależności od wyboru służył by jeszcze: do obsługi ważenia piwa i wędzenia. Ze względu na to, że Andrzej na samym początku założył konstrukcję modułową urządzenia, nie powinno być kłopotu z tym pomysłem. Jednym poważnym graniczeniem w rozwoju sterownika jest brak czasu. Po za tym, jeśli mogę coś doradzić, najlepszy trening i nauka, to włączenie go w proces. Ja rozumiem, że mogą być obawy o to, że jak Zaczniecie proces ze sterownikiem, to w pewnej chwili można stracić panowanie nad nim, ze względu na to, że nie takie parametry, zostały wprowadzone. Ale NIE LĘKAJCIE SIĘ, mamy też opcję "praca ręczna", na którą w każdej chwili można przejść. Sterownik wówczas działa jak zwykły regulator "on-off", z tą różnicą że pomiary temp. są nie zwykłe. Jeżeli mi czas pozwoli, to dodam jeszcze dzisiaj wieczorem "coś" do tego postu.

andrzejg11
90%
90%
Posty: 771
Rejestracja: 2009-03-03, 18:32

Post autor: andrzejg11 » 2012-09-17, 10:10

No i jeszcze jedno. Potrzebne są Wasze uwagi co do algorytmów i funkcjonalności sterownika.
Rozpocząłem właśnie pracę nad wersją trzecią sterownika, która będzie realizowała:
- sterowanie e-zaworem z silnikiem krokowym, który będzie pełnił funkcję sterowania refluksem i zaworu e-ARC
- regulację ciśnienia w wypełnieniu i utrzymywanie jego stałej wartości w zależności od stanu procesu
- sprowadzanie pomiaru temperatury do warunków normalnych ciśnienia.

Póki co zaprojektowałem i polutowałem kontroler sterownika silnika krokowego oraz napisałem i sprawdziłem kilka procedur na sterownik związanych ze sterowaniem tego zaworka. Po podłączeniu kontrolera do sterownika układ ładnie zadziałał, kręci w lewo i prawo do zadanego położenia.

Realizowana aktualnie dokładność położenia zaworu to 0,9 stopnia w zakresie +- 4096 kroków, zaś prędkość ok. 1 obrotu na sekundę, a może być jeszcze dokładniej i szybciej.

W związku z podjęciem prac projektowych potrzebne są Wasze uwagi i opinie, które mógłbym uwzględnić i wprowadzić już na etapie projektu. Przy zaawansowanych pracach będzie to na pewno trudniej.
W kolumnie znajdują się półki, a reszta jest opinią.
pozdrawiam - andrzejg11

Mietek
40%
40%
Posty: 90
Rejestracja: 2007-11-16, 16:52

Post autor: Mietek » 2012-09-17, 17:57

Mam propozycję odnośnie oprogramowania silnika krokowego.
Na początku pracy należałoby nauczyć sterownik ile kroków odpowiada jakiej wydajności na przykład w ml/minutę. Ponieważ u każdego z nas wysokość od zaworu do powierzchni jeziorka jest inna, każdy by musiał to zrobić sam. Wyobrażam to sobie w ten sposób, że na pracującej kolumnie po zamknięciu zaworu ręcznie będziemy go stopniowo otwierać i za każdym razem zapisywać wydajność w ml/min. Po wpisaniu danych do pamięci sterownika będzie można stworzyć plan sterowania zaworem podobny jak jest teraz rozwiązane sterowanie mocą grzałek- temperaturze kotła odpowiadałoby określone otwarcie zaworu (można skorzystać z tabeli Akasa).
W trybie ręcznym oczywiście powinna być możliwość dowolnego ustawienia zaworu.
Przy okazji na wyświetlaczu mogłaby być podawana ustawiona wydajność w trybie ręcznym jak i automatycznym.
Sterownik "zna" moc chwilową jaką grzana jest kolumna jak i jej wydajność, mógłby wyliczać chwilowy wskaźnik opłacalności procesu tzn. ile zużywamy kWh energii na litr spirytusu i być może na tej podstawie kończylibyśmy proces.
To takie moje pomysły na gorąco.
Oczywiście sprowadzenie temperatur do warunków normalnych ciśnienia nie podlega dyskusji.
Na temat utrzymywania stałego ciśnienia w kolumnie nie wypowiadam się, chociaż z mojej praktyki wynika, że u mnie kolumna pracuje najlepiej przy 22mmHg w kotle (taka dziwna jednostka bo używam manometru lekarskiego).

pozdrawiam,
Mietek
P.S. Muszę jeszcze dodać, że sterownik się bardzo dobrze sprawuje i muszę pogratulować pomysłu i wykonania. Chociaż płytkę triaków dostosowałem do swoich potrzeb.

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2012-09-18, 10:41

All!!
W poprzednim poście obiecałem, że napiszę jeszcze "coś", na temat rozruchu sterownika. Jest oczywiście instrukcja Andrzeja, "jak to zrobić", która powinna wystarczyć do pierwszego rozruchu, jednak są tacy koledzy, którzy woleli by opisania, wykonanego pierwszego procesu. Jeżeli będzie komuś przydatna taka forma, to proszę bardzo. Inni po prostu z ignorują ten post. Mój sprzęt to:keg 30l (ocieplony - pozwolę sobie w tym miejscu na podziękowania dla kol. @paulrat), dwie grzałki w konfiguracji - 2x 1400W i 1500+500W, zasilanie trójfazowe, rura 60-tka, zmywaki, wziernik, głowica "aabratek" z systemem "inżyniera". Pierwszy proces wykonałem w systemie pracy ręcznej, ponieważ musiałem poznać moc zalania, gdyż uprzednio grzałem gazem. Grzałki zasilane, każda z innej fazy podł.następująco: GS-grzałka stała 1500W, GO-offset 1400W i GA-automat. 1400W. Zaczynamy, wejście w parametry GO na 99%, przejście do pracy ręcznej,strzałka wprawo czyli GA też na 99% i enter - zał. GS. Załączona moc max=4300W, gdy temperatura w kegu osiągnęła 85° zał. wodę na chłodnicę. Po pojawieniu się oznak zalania, moc zredukowana do 700W, stabilizacja i odbiór przedgonów, następnie dalsze prowadzenie procesu - klasyka. Moc zalania mojej kolumny, to 2900W, ten parametr musimy znać i pamiętać o nim, bo wiadomo, że trzeba pracować na granicy zalania. Celowo nie przechodziłem na automatykę, bo chciałem poznać i oswoić się z urządzeniem ("pobawić się" sterownikiem), obserwowałem temp. i regulowałem moc ręcznie w ten sposób, że GS zał, GO-99% i regulowałem GA, strzałki lewo/prawo. Drugie odpalenie zaczynamy od wypełnienia planu grzania. Jest to niezbędne, by wpisać w parametry odpowiednie dane i wypełnić następnie tabelkę, gdzie przypisujemy odpowiednim temp. poszczególne moce w %-tach.

Opis w sterowniku Symbol Wartość
Moc grzejnika automatycznego Moc g. Glown. P1 1400
Moc grzejnika offsetowego Moc g. Offset P2 1400
Współczynnik grzania początk. Moc max startowa x10 44%
Współczynnik grzania offsetowego Grzejnik offset x2 44%
Temp. progowa wyłączenia grzejnika offsetowego To off Toffs 98,5°
Temp. progowa wyłączenia grzałki stalej G. sta - Tprzel Tprzel 98,5°
Grzałka stala nie definiuje się 1 500,00 W
Moc startowa Go+Ga 1 232,00 W
Moc startowa Go+Ga+Gs 2 732,00 W
Tak po skopiowaniu, mniej więcej, wygląda część pierwsza mojego planu, nie jest to idealna kopia, ale podobieństwo jest do zaakceptowania. Moc zalania mojej kol.wynosi 2900W, ostatecznie założyłem max moc startową na 2732W. Ta moc wynika z 1500+(1400+1400x44%) Jeżeli nie posiadamy grzałki stałej, to max moc startową GA+GO ustalamy na zasadzie:max moc zainstalowana, minus 100-150W, wg indywidualnych preferencji. Temp.progowe wył GS i GO ustalamy indywidualnie wg potrzeb na zasadzie prób i błędów. To będzie potrzebne na sam koniec procesu.
A tak tabelka do przeniesienia w parametry sterownika:

°C % Moc plan.
85 99 1 219,68
86 99 1 219,68
87 99 1 219,68
88 99 1 219,68
89 99 1 219,68
90 99 1 219,68
91 98 1 207,36
92 96 1 182,72
93 95 1 170,40
94 95 1 170,40
95 92 1 133,44
96 90 1 108,80
97 99 1 219,68
98 99 1 219,68
99 99 1 219,68
100 0 0,00
To na razie tyle, jutro c.d jeżeli akceptujecie tę formę opisu mojego pierwszego uruchamiania sterownika?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości