Spawanie - TIG - jak poustawiać?

Teoria, praktyka, sprzęt, kolumna
jeffrey
40%
40%
Posty: 54
Rejestracja: 2011-10-13, 20:38
Lokalizacja: NE Polska

Post autor: jeffrey » 2013-02-05, 18:37

Właśnie tak sobie pomyślałem, że coś jest nie tak bo strasznie czarne te spawy.
Powinny być niemal czyste zakopcone na brzegach z przebarwieniami na niebiesko.
Metoda TIG jak sama nazwa wskazuje :D jest w osłonie gazu nieaktywnego - literka I Inactive, corgon jest następcą CO2 i jest gazem aktywnym.

Awatar użytkownika
Emiel Regis
90%
90%
Posty: 656
Rejestracja: 2012-05-12, 14:56
Lokalizacja: Picardie, Żywiec

Post autor: Emiel Regis » 2013-02-05, 19:02

koalak pisze:Witaj. Nie zalecam wypalania dziur w kegu plazmą, bo Ci się nawbija od środka iskier i potem ciężko będzie to wyczyścić.
Dobrym rozwiązaniem jest nalanie do kega wody- u mnie się sprawdziło, przy wycinaniu szerokiego otworu w kegu nic się nie zanieczyściło.

jeffrey
40%
40%
Posty: 54
Rejestracja: 2011-10-13, 20:38
Lokalizacja: NE Polska

Post autor: jeffrey » 2013-02-05, 19:06

To jest dobra rada - wody nie musi być bardzo dużo.
Wióry są gorące i zawsze wpadną do środka, kiedy jest woda nie uszkodzą powierzchni.

Awatar użytkownika
KS2507
50%
50%
Posty: 160
Rejestracja: 2012-09-16, 12:07
Lokalizacja: Łomża

Post autor: KS2507 » 2013-02-05, 20:55

Przy spawaniu stali ko a zwłaszcza cienkiej ważne jest żeby dobrze spasować elementy spawane ,wtedy spawa się małym prądem bez dodawania drutu.
A tak mniej więcej powinien wyglądać spaw.
Głowica spawana elektrodą 1.6mm czerwoną prądem ok 35 AM w osłonie Argonu 5l/min.
Załączniki
kotbqum.jpg
oywblok.jpg

jurii
90%
90%
Posty: 644
Rejestracja: 2010-04-06, 22:55
Lokalizacja: Parczew

Post autor: jurii » 2013-02-05, 21:06

No, to już zdecydowanie wyższa technika- taką tamkę spawasz najpierw, czy wszystko trzymane jest tym jednym spawem?

Dzisiaj jeszcze poćwiczę, jutro spróbuję juz z mufami. Znalazłem stary korek od kega (ma podobna grubośc co mufa) i kawałek rurki z KO (podobna grubość co ścianka kega)- postawiłem rurke na korku i próbowałem połaczyć- jak trzymam palnik tak, żeby podgrzewał korek to ok, metal powierzchniowo na korku sie topi- ale jak tym łukiem dojadę do rurki, to ona sie po prostu topi i powstaje dziurka- jak sobie z tym radzicie?

Co do wody i plazmy- mam środek w spraju anty przywieraniu- zadziałał idealnie. Ale woda jest tańsza:)

Awatar użytkownika
panta_rei
60%
60%
Posty: 203
Rejestracja: 2012-10-21, 16:11
Lokalizacja: Braniewo

Post autor: panta_rei » 2013-02-05, 21:29

jurii nie wiemy czy w ogóle jakąkolwiek wiedzę teoretyczną masz, nie wiemy nawet jakie masz natężenie. Poszukaj jakiegoś e-booka dowiesz się wiele rzeczy, jak przygotować elektrodę ile gazu ustawiać, czy używać soczewki czy zwykłej dyszy... na prawdę jest wiele rzeczy o których trzeba wiedzieć, po zdjęciu wnioskuję, że raczej Ci nie grozi zła biegunowość.
Weź dwa kawałeczki blaszki max 1,5mm grubości, ustaw przepływ gazu 6-8 l/min i próbuj od najmniejszego natężenia jakie uda Ci się ustawić. Będziesz widział kiedy zaczyna się topić materiał i zwiększaj sobie natężenie przy następnych próbach do momentu aż dasz radę opanować jeziorko, pamiętając, że materiał z drutu dodajesz do roztopionego jeziorka. Próbuj, to się musi udać ;-) Pomocne byłoby doświadczenie w spawaniu palnikiem acetylenowym.
Pozdrawiam, Sławomir

Awatar użytkownika
KS2507
50%
50%
Posty: 160
Rejestracja: 2012-09-16, 12:07
Lokalizacja: Łomża

Post autor: KS2507 » 2013-02-05, 22:04

Tamkę spawam najpierw ,nie ma znaczenia do której części głowicy wspawasz tamkię.

Zanim zaczniesz składać głowicę poćwicz na cienkich blaszkach , pamiętaj że elektroda musi być zawsze ostra jak igła,jeśli dotkniesz do elementu spawanego to od razu musisz ją na ostrzyć.
Załączniki
pmmbgfd.jpg

Awatar użytkownika
Astemio
101%
101%
Posty: 2144
Rejestracja: 2006-12-28, 12:29

Post autor: Astemio » 2013-02-05, 23:18

jurii pisze:...jak trzymam palnik tak, żeby podgrzewał korek to ok, metal powierzchniowo na korku sie topi- ale jak tym łukiem dojadę do rurki, to ona sie po prostu topi i powstaje dziurka- jak sobie z tym radzicie?
:D :D Znana sprawa... kto tego nie zna :mrgreen:
Właśnie o tym Ci na początku napisałem, i pierwsza rada była: poćwiczyć.
Ostra elektroda, kąt nawet 15°, odpowiedni kąt prowadzenia i nieco bliżej grubego elementu (a w ogóle: BARDZO BLISKO obu elementów) i dobrze dobrany prąd. Jak większy, szybsze prowadzenie elektrody i ładny, czysty szew, jak mniejszy - wolniejsze prowadzenie, ale szew może być szary albo i czarny.
Ale zbyt mały prąd nie jest dobry, wbrew pozorom łatwiej wtedy wywalić dziurę w cieńszym elemencie.
Jak się dobrze spasuje elementy, nabierze wprawy w ocenie sytuacji i potrzebnego prądu oraz argonu, potrenuje i popraktykuje, POWYKLINA NA CZYM ŚWIAT STOI :mrgreen: i pewnie jeszcze parę innych rzeczy, to da się przyspawać nawet półtoracalową, zaje...stą mufę do baniaczka z blachy 0,6-0,7mm :D Tylko się nie zniechęcać :!:
Z tym CORGONEM to dowaliłeś do pieca :D :shock: , nawet malutka ilość dwutlenku węgla dyskwalifikuje argon w metodzie TIG, a CORGON ma go np. 12%.
A zauważyłeś, ile czasu żył szpic elektrody w tym efekcie cieplarnianym :D , chyba najwyżej 5 sekund?
Przytępioną elektrodą da się jeszcze spawać, ale grube elementy, tak od ok. 1,5-2mm, oczywiście zawsze zdecydowanie lepiej idzie ostrą (ale czasem nie chce się wstać do szlifierki :mrgreen: )
Co jest dość ważne: nie należy w miarę możliwości wdychać pyłu szlifowanej elektrody torowanej CZERWONEJ, zawiera ona pierwiastek tor, który jest lekko radioaktywny (głownie alfa i beta, a one są groźne szczególnie w przypadku wchłonięcia do wewnątrz organizmu).
Przemysłowe szlifierki do takich elektrod muszą być bezwzględnie wyposażone w wyciąg pyłu.
Z tego powodu osobiście używam elektrod lantanowanych, ZŁOTYCH - są nieco droższe (ok. 10-15%) od czerwonych, ale mam spokojną głowę co do tego aspektu narażeń spawalniczych. Do wszelkich stali są to bardzo dobre elektrody.
Najlepszym miernikiem nieskończoności jest ludzka głupota i arogancja.

jurii
90%
90%
Posty: 644
Rejestracja: 2010-04-06, 22:55
Lokalizacja: Parczew

Post autor: jurii » 2013-02-06, 00:09

Ostrzenie elektrody mam opanowane- było pokazane w jedym z videotutoriali na youtubie. Przykazane bylo, żeby ostrzyc ją na "czole" koła, a nie na boku- podobno linie szlifu maja wpływ na jakość spawu. Nie wiem czy tak jest, ale praca taka sama, więc tak robię.

Regulację mam 20-200, 4mm kawałki KO spawałem prądem ok. 100-120A i spoina wychodzi juz ładna, z łuską. Cienkie blachy 0,5mm próbowałem juz stapiać ze sobą na 20A i tez miejscami sie udawało- ale jak było przesunięte tak, żeby było chociaż pół milimetra szczeliny to juz była dziurka i klops. Jak zwiększałem prąd w celu dodania drutu, to dziura się powiększała. Bez zwiększania A nie szło roztapiać drutu (nie rozlewał się).

Chyba jutro zrobię wycieczkę na złom, a spawanie mufy przeniosę na "za kilka dni" :)


Dzięki za rady! :brawo

Awatar użytkownika
drgranatt
100%
100%
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-07-13, 11:13
Lokalizacja: 3-city

Post autor: drgranatt » 2013-02-06, 10:00

Koledzy, a powiedzcie mi taką rzecz. Jak spawacie dobrze spasowane elementy na styk samą elektrodą to nastawić taki prąd aby przetopić do wewnątrz czy wystarczy jak będzie przetopione powiedzmy do połowy materiału :?:
Czy to ma jakiś wpływ na późniejsze nasze "działania" :?:

koalak
50%
50%
Posty: 185
Rejestracja: 2012-01-31, 12:12

Post autor: koalak » 2013-02-06, 10:09

VM_LM_CM. Fachowy spaw to ma lico po drugiej stronie. (od środka) i raczej na na styk się tego nie robi.
Tylko mało komu się chce tak spawać :)
To pisałem ja, gamoń od balustrad co się na niczym nie zna.

Pozdrawiam. Paweł.

jeffrey
40%
40%
Posty: 54
Rejestracja: 2011-10-13, 20:38
Lokalizacja: NE Polska

Post autor: jeffrey » 2013-02-06, 10:14

Jeśli przetopisz na wylot to będziesz miał spaw spożywczy (pożądany), jeżeli nie to będą tam się zatrzymywać brudy, środki czyszczące itp
Nie wiem jak uważają inni ale powinno się zachować spaw spożywczy
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez jeffrey, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Astemio
101%
101%
Posty: 2144
Rejestracja: 2006-12-28, 12:29

Post autor: Astemio » 2013-02-06, 11:07

Witam, jeśli przetop to raczej z zabezpieczeniem gazem od środka (chyba, ze jest możliwość wyszlifowania burchli). To najprostsze metody.
Jeśli jest możliwość, to powinno się spawać od środka, przetop nie jest bezwzględnie konieczny- nie ma szczeliny, to i medium (jakie by nie było) w nią nie wejdzie i nie zanieczyści na stałe aparatury.
Inna metoda to zastosowanie specjalnego preparatu do tego celu, ale jest on cholernie drogi - koszt to chyba ponad 400zł za puszkę 0,5kg. Dodaje się do proszku (topnika plus środka pomagającego uzyskać zawiesinę) alkoholu metylowego i powstałą "śmietaną" smaruje szczelinę od wewnątrz, czeka na wyschnięcie 15 min. i spawa, potem chyba usuwa pozostałości wodą.
To jest to: http://sklep.czymspawac.pl/topnik-solar ... p-136.html
Zacząłem ryć w temacie, szukać odpowiedniego związku chemicznego, aby spróbować zrobić podróbkę, coś znalazłem, ale na razie zarzuciłem próby - spawam bez przetopu, to nie rakiety kosmiczne i wystarcza.
Choć rzeczywiście czasem coś w rodzaju SOLAR FLUX baaardzo się przydało :D
Najlepszym miernikiem nieskończoności jest ludzka głupota i arogancja.

koalak
50%
50%
Posty: 185
Rejestracja: 2012-01-31, 12:12

Post autor: koalak » 2013-02-06, 11:17

Fachowe lico od środka jest gładkie i właśnie tak powinno się spawać np. rurociągi do mleka itp. nie może tam byś żadnych niedolanych zagłębień po łączeniu na styk, wżerów ect...
Jak ktoś robi od środka farfocle jak to nazwałeś to lepiej dać se spokój i spawać po wierzchu.
Myślę, że do naszego hobby tak w zupełności wystarczy.
To pisałem ja, gamoń od balustrad co się na niczym nie zna.

Pozdrawiam. Paweł.

Asheron
20%
20%
Posty: 24
Rejestracja: 2008-08-09, 15:12
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Asheron » 2013-02-07, 20:32

Witam.
@Koalak to fachowe lico od środka fachowo nazywa się grań :D Lico spoiny to jest ta część, którą widać z zewnątrz. To tak w celu uporządkowania terminologii.

Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 45 gości