Podłączenie czujników temperatury do kolumny

Teoria, praktyka, sprzęt, kolumna
Awatar użytkownika
61gaw
101%
101%
Posty: 374
Rejestracja: 2011-11-02, 10:52
Lokalizacja: Z osiedla nad stawem

Post autor: 61gaw » 2013-10-16, 23:32

Zbyszko, chodziło mi właśnie o szczegóły, które Kolega panmufinek już częściowo przedstawił

Pretender
40%
40%
Posty: 74
Rejestracja: 2011-12-12, 09:46

Post autor: Pretender » 2013-10-17, 18:43

panmufinek pisze:Co jeszcze mogę dodać?
W kegu gdzie masz port? Na tej samej zasadzie mocowany?

panmufinek
40%
40%
Posty: 57
Rejestracja: 2013-07-16, 00:24

Post autor: panmufinek » 2013-10-17, 19:13

W kegu jeden port jest w połowie wysokości, a ponad to zamocowany drugi port w oparach.
W przyspawaną mufę 1/2 wkręcona mosiężna oprawa (gniazdo) ze zwykłego termometru tarczowego.
W cieczy długości 12cm w oparach 5cm i w to (ciecz lub pary- do wyboru) gniazdo włożona sonda DS też na silikonowej rurce.
Oprawy (gniazda) termometrów tarczowych zakupiłem w sklepie z armaturą CWU i CO - są o długości od 45 do 250mm.


Jeśli ktoś był by zainteresowany i Modowie się zgodzą, to mogę przez weekend zrobić mały tutorial wykonania - osadzenia DSa w rurce (osłonie z KO) , bo mam akurat 3 sztuki do zrobienia.
Ostatnio zmieniony 2013-10-17, 22:54 przez panmufinek, łącznie zmieniany 1 raz.

pysia
10%
10%
Posty: 14
Rejestracja: 2012-12-30, 17:09
Lokalizacja: janow

Post autor: pysia » 2013-10-17, 23:11

Na pewno wielu z nas by się takie coś przydało, wiec jak tylko znajdziesz czas działaj
i niech moc będzie z Tobą.
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez pysia, łącznie zmieniany 3 razy.

panmufinek
40%
40%
Posty: 57
Rejestracja: 2013-07-16, 00:24

Post autor: panmufinek » 2014-01-07, 13:22

Obiecałem pokazać jak się składa czujnik DSa do kupy, ale życie niestety zmodyfikowało plany i dopiero na Nowy Rok wróciłem do domu. Taka praca niestety.
Ale skoro miałem opisać to opisuje – lepiej późno niż wcale.

Potrzebujemy:
DSa, oryginalną rurkę z nierdzewniki do obudowy czujnika, kabel 3żyłowy, termokurcze fi 1mm i 7mm średnicy jakie odcinki widach na foto, pastę termoprzewodząca, zapalniczkę, lutownica i cyna. Pasuje jeszcze kawalek rurki fi 5mm do aplikacji pasty termoprzewodzącej.

Obrazek

Zarabiamy końcówki przewodu, cynujemy i lutujemy pamiętając gdzie w DSie jest wejście zasilania, masy i sygnałowe. Oczywiście nie zapominamy o przycięciu termokurczy i nasunięciu ich wcześniej na zarobione końcówki.
Sprawdzamy miernikiem i wizualnie luty oraz delikatnie by nie przedobrzyć zapalniczką zaciskamy termokurcze.

Obrazek

Przy użyciu dowolnej rurki o średnicy około 5 mm wciągamy do środka tejże rurki tak z 5mm pasty przewodzącej i wkładamy ją do osłony metalowej DSa do końca , za pomocą płuc wdmuchujemy pastę i wyciągamy rurkę.

Obrazek
Obrazek

Delikatnie wsuwamy wcześniej zlutowanego DSa uszczelniając „dupke rurki” silikonem.

Obrazek

Czekamy aż silikon zastygnie, nasuwamy większego termokurcza, podgrzewamy np. zapalniczką i GOTOWE………

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2014-01-08, 10:23 przez panmufinek, łącznie zmieniany 1 raz.
Żyjemy tylko raz pamiętajmy o tym........

zbynek80
10%
10%
Posty: 12
Rejestracja: 2013-01-04, 21:09

Post autor: zbynek80 » 2015-02-10, 18:49

Mam pytanko czy taka pasta termo przewodząca jest konieczna i na faktycznie poprawia wskazania bo się zastanawiam czy kupować całe pudełeczko / tubkę aby użyć tylko troszkę?
I czy może to być taka pasta jak do smarowania np procesorów itp na łączeniu z radiatorem?
No i czy jak taka pasta dostanie ok 100*C to nie zrobi się rzadka, płynna ? Może to głupie pytanie bo taka pasta termoprzewodząca chyba powinna trzymać swoją konsystencję.
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez zbynek80, łącznie zmieniany 1 raz.

panmufinek
40%
40%
Posty: 57
Rejestracja: 2013-07-16, 00:24

Post autor: panmufinek » 2015-02-10, 19:07

To jest dokładnie ta sama pasta co do procków i być musi. Ma odporność do 300 stopni i nie zmienia swych właściwości w tym zakresie temperatur - trzyma konsystencje :lol:
W sklepie komputerowym malutka fiolka 0,5g kosztuje 2 złote na aaledrogo 1 zł.
Wystarczy poszukać.
Żyjemy tylko raz pamiętajmy o tym........

zbynek80
10%
10%
Posty: 12
Rejestracja: 2013-01-04, 21:09

Post autor: zbynek80 » 2015-02-10, 20:57

To troszkę takiej pasty mam ale pewnie już za mało, akurat na tej pisze, że jest do 170*C
A jak już jesteśmy przy pastach i przewodzeniu ciepła to może się orientujesz czy w regulatorze mocy do grzałki 2kW z triakiem BT-138/139 potrzebny będzie spory radiator i czy ewentualnie jakiś wiatraczek by się przydał?
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez zbynek80, łącznie zmieniany 1 raz.

panmufinek
40%
40%
Posty: 57
Rejestracja: 2013-07-16, 00:24

Post autor: panmufinek » 2015-02-10, 21:17

Wiatraka nie potrzeba , ja zakładałem przy tych triakach (12A) radiatory o symbolu DY-J 66mm lub A4240 50mm i są ciepłe tak w granicach 40-45 stopni max.
Teraz zakładałem (bo znalazłem) stary radiator chyba od jakiegoś procka AMD typu Duron i nawet nie przekroczył 20 stopni. Z procka jest cholernie duża powierzchnia oddawania ciepła.
A pasty nie potrzeba dużo, tak objętościowo to około kropli do rurki.
Żyjemy tylko raz pamiętajmy o tym........

zbynek80
10%
10%
Posty: 12
Rejestracja: 2013-01-04, 21:09

Post autor: zbynek80 » 2015-02-11, 00:00

Właśnie wymontowałem fajny radiator ze starego kompa 120x90x40 cały "środek" pełny z wielu cienkich żeberek, powinien być jak znalazł. Będę robił zakupy w sklepie elektronicznym to i pastę też kupię, starczy mi taka mała saszetka 0.5g na 4 czujki? Zastanawiam się jeszcze czy ten radiator nie umieścić na zewnątrz na tylnej ściance obudowy, coś jak w niektórych wzmacniaczach audio. Tak w ogóle to montuję termometr na 4 czujki DS18b20 i regulator mocy (z wyświetlaczem %) i tak się zastanawiam czy zmontować wszystko w jedno pudełko i położone obok kolumny czy może termometr zmontować w małe pudełeczko i w formie takiego panela mocować np po środku kolumny?

Awatar użytkownika
C2H6O
60%
60%
Posty: 286
Rejestracja: 2010-01-06, 21:14
Lokalizacja: RoI

Post autor: C2H6O » 2015-02-11, 10:17

zbynek80 pisze:Zastanawiam się jeszcze czy ten radiator nie umieścić na zewnątrz na tylnej ściance obudowy, coś jak w niektórych wzmacniaczach audio.
Na obudowie BT138 jest potencjał anody T2!!! Można zrobić tak jak piszesz, ale trzeba użyć podkładki pod obudowę TO220 i tulejek izolacyjnych.
Załączniki
BT138.PNG

panmufinek
40%
40%
Posty: 57
Rejestracja: 2013-07-16, 00:24

Post autor: panmufinek » 2015-02-11, 10:38

Montaż półprzewodników do radiatorów to jest odrębny temat, a jak kolega zbynek80 bierze się za elektronikę to CHYBA zna zasady :roll: postępowania z prądem.

A dla bezpieczeństwa i ciała i ducha najlepszy bedzie triak BT138X w obudowie SOT186A z izolowanym miejscem pod śrubkę :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez panmufinek, łącznie zmieniany 1 raz.
Żyjemy tylko raz pamiętajmy o tym........

zbynek80
10%
10%
Posty: 12
Rejestracja: 2013-01-04, 21:09

Post autor: zbynek80 » 2015-02-11, 13:07

@C2H60 dzięki, że mnie upomniałeś. Może jednak zamontuję ten radiator w obudowie i wtedy chyba będzie mógł być przykręcony bezpośrednio. Nawet myślałem o jakiejś podkładce ale takiej termo przewodzącej ale skoro będę kupował pastę do sond to nią posmaruję.
@panmufinek jakieś tam zasady znam, bo podobno dwie szkoły elektroniczne skończyłem ale jak się nie praktykuje to się proste rzeczy zapomina tym bardziej, że z układami na 230V to miałem sporadycznie do czynienia.
Może podpowiecie jak było by dobrze to zmontować tzn termometr i regulator w jedno pudełko, czy zrobić termometr w małym pudełeczku mocowanym na kolumnie?
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez zbynek80, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Frog
80%
80%
Posty: 450
Rejestracja: 2013-01-04, 10:22
Lokalizacja: Gmina Wieliczka ;)

Post autor: Frog » 2015-02-11, 15:56

Zawsze wychodziłem z założenia, że najlepiej różne układy montować oddzielnie (w sensie w oddzielnych "pudełeczkach"). Awaria jednego nie przeszkadza w korzystaniu z pozostałych. Poza tym lepiej (łatwiej) grzebać w mniej upakowanych urządzeniach.
Co zrobisz to już twoja sprawa, ale dobrze by było, abyś obudowę w okolicach radiatora ponawiercał w kilkunastu miejscach w celu zapewnienia lepszej cyrkulacji powietrza. Poprawisz tym samym warunki pracy całego układu. No, ale to chyba oczywista oczywistość. :D
Pozdro.
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez Frog, łącznie zmieniany 1 raz.

zbynek80
10%
10%
Posty: 12
Rejestracja: 2013-01-04, 21:09

Post autor: zbynek80 » 2015-02-11, 16:20

Kupiłbym już taką z podłużnymi otworami w jednaj części (tylnej). Zrobię raczej osobno tak jak pisałem, w obudowie regulatora znajdzie się też zasilacz do termometru.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 41 gości