W co ubieramy nasze "damy" (izlolacja cieplna)?

Teoria, praktyka, sprzęt, kolumna
maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2013-02-15, 10:29

Ta izolacja, którą posiadam. Jest zbudowaną w ten sposób, że posiada z jednej strony, przyklejoną cienką folię aluminiową. Ona służy jako odbicie promieniowania podczerwonego, to jest takiego, jakie emitują wszystkie gorące powierzchnie. I właśnie tą stronę należy przykładać do kega. Folia aluminiowa nie jest elementem estetycznym, jak sądzą niektórzy. Oczywiście można ją zastosować również na zewnątrz, stracimy w ów czas, kilka % efektywnego odbijania tego promieniowania. Nie są to jednak jakieś wielkie straty. Na drugiej stronie izolacja ta, ma naniesioną warstwę kleju, osłoniętego folią którą należy zdjąć, gdy chcemy tę izolację, nie jako "przykleić" do chronionej termicznie powierzchni. Ja jej, oczywiście nie zdejmowałem. Rurę, osłoniłem tak jak kol. Mietek, jednak pianka poliuretanowa nie bardzo wytrzymuje "nasze" temperatury i troszkę się podtapia i kurczy, we wszystkie strony. Z obserwacji wynika, że należy stosować troszkę większe ich średnice wewnętrzne, niż zewnętrzne średnice rur kolumnowych. Nie mamy w ów czas takiego ścisłego przylegania, co przekłada się, na mniejsze dewastacje powierzchni pianki. Jeżeli komuś zależy na super izolacji rury. Może owinąć "naj-sam-przód-pierw" rurę, cienką, jednowarstwową tekturką opakowaniową. Stworzy w ów czas barierę ochronną dla pianki, a równocześnie uzyska dodatkową warstwę izolacji. Ja tak mam, to pomaga!
Ostatnio zmieniony 2013-02-15, 10:40 przez maria-n, łącznie zmieniany 1 raz.

polar
50%
50%
Posty: 132
Rejestracja: 2011-04-29, 14:22

Post autor: polar » 2013-02-15, 11:37

Widzisz i to jest pewnie powodem, że twoja pianka wytrzymuje temp. kega. Ciepło przepływa poprzez promieniowanie (zakres podczerwieni), przewodzenie (bezpośrednie przekazywanie energii kinetycznej cząsteczek), oraz konwekcję. W przypadku naszego sprzętu, możemy mówić właściwie o dwóch pierwszych formach. Zakładając folię aluminiową jak najbliżej źródła ciepła eliminujesz w dużym stopniu pierwszy sposób przenikania ciepła czyli promieniowanie. Kolejna warstwa czyli pianka, ze względu na swoją budowę, ogranicza zjawisko przenikania. Idealnym rozwiązaniem byłoby umieszczenie aparatury w próżni, bo wtedy, wystarczyłaby jedynie cienka warstwa foli, najlepiej z cienką warstwą złota.
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez polar, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Pablo Maximus
101%
101%
Posty: 125
Rejestracja: 2008-02-10, 23:40
Lokalizacja: z Podbeskidzia

Post autor: Pablo Maximus » 2013-02-15, 12:03

maria-n pisze:Na drugiej stronie izolacja ta, ma naniesioną warstwę kleju, osłoniętego folią którą należy zdjąć, gdy chcemy tę izolację, nie jako "przykleić" do chronionej termicznie powierzchni. Ja jej, oczywiście nie zdejmowałem.
Do strony pokrytej klejem można by przykleić kupiony w aptece koc ratowniczy (jedna strona srebrna druga złota). Gdzie kolega zaopatrzył się w taką piankę i w jakiej cenie, jeśli można wiedzieć?
PIERWSZE TO:
[url]http://moonshine_still.republika.pl/[/url] & http://www.bimber.info/forum/viewtopic.php?t=605
dopiero potem pytania.

andrzejg11
90%
90%
Posty: 771
Rejestracja: 2009-03-03, 18:32

Post autor: andrzejg11 » 2013-02-15, 12:07

Ja mam dokładnie taką samą piankę jak @Maria-n. A izolację wykonałem w następujący sposób. Najpierw pianka do ocieplania rur (dla KEGa kupowana w płytach - przeznaczona do ocieplania bojlerów), a na nią naklejony Armaflex (dziękuję Koledze). Należy uważać, żeby dać nieco więcej na obwodzie tego "Flexu", bo inaczej krawędzie się nie zejdą.
Po zaizolowaniu Kega czy rury całość oklejam tanią smart-taśmą która ochrania warstwę aluminium. W przypadku konieczności zdjęcia izolacji wystarczy przeciąć taśmę na składaniu, a gdy ponownie trzeba założyć izolację - przykleić następną warstwę smart-taśmy.
W kolumnie znajdują się półki, a reszta jest opinią.
pozdrawiam - andrzejg11

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2013-02-15, 13:49

@Pablo Maximus
Płytę izolacyjną dostaliśmy z kol. Andrzejem, w prezencie od jednego z kolegów w ramach dodatkowego podziękowania, za prace przy sterowniku! Nie wymienię Go z "nicka", ponieważ nie czuję się do tego upoważniony. Jeśli śledzi temat, pewnie się odezwie.

Awatar użytkownika
marcinsoo
50%
50%
Posty: 173
Rejestracja: 2008-09-19, 09:29
Lokalizacja: Dębica

Post autor: marcinsoo » 2013-02-15, 16:45

maria-n pisze:Ta izolacja, którą posiadam. Jest zbudowaną w ten sposób, że posiada z jednej strony, przyklejoną cienką folię aluminiową. Ona służy jako odbicie promieniowania podczerwonego, to jest takiego, jakie emitują wszystkie gorące powierzchnie. I właśnie tą stronę należy przykładać do kega. Folia aluminiowa nie jest elementem estetycznym, jak sądzą niektórzy.
Być może się mylę, ale twierdzę, że to jest nieprawidłowe zastosowanie ekranu odbijającego promieniowanie. Jak taśma "styka się" z kegiem to dostaje ona od razu wysoką temperaturę jak w kegu - wtedy nie spełnia swojej funkcji.
Preziolowane rury, maty jakie można zakupić, jakie są mi znane zawsze mają ekran na zewnątrz. Rurociągi czy zbiorniki na media gorące np. w rafineriach mają najpierw izolację, a na to dopiero szczelny płaszcz z cienkiej blachy czy to Al, czy KO.
Rozmawiałem ze specem od kominków, również był bardzo zdziwiony takim postępowaniem jak Ty @maria-n.

Nie wiem na ile taśma aluminiowa tak naprawdę pomaga w izolacyjności, natomiast u mnie spełnia raczej funkcję higieniczno-ochronno-dekoracyjną, przy zacieraniu jak pochlapie to zmywa się szybko i bez problemu.
"To smutne, że głupcy są tak pewni siebie, a ludzie mądrzy tak pełni wątpliwości." B.Russell

Awatar użytkownika
zdzichu
50%
50%
Posty: 141
Rejestracja: 2013-01-21, 22:53

Post autor: zdzichu » 2013-02-15, 17:27

@marcinsoo ma rację. Należy montować maty z folią w sposób taki aby nie stykały się z nośnikiem energii. Czyli trzeba zachować odległość powietrzną - najlepiej 2cm.
Tak więc z dwojga złego jeśli nie mamy możliwości zachowania tej przestrzeni ( a nie mamy) lepiej przyłożyć matę w taki sposób aby folia znalazła się na zewnątrz.

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2013-02-15, 17:32

@marcinsoo
Drugie zdanie postu z godz. 11.37, kol. polar mówi wszystko. Teraz tylko Twoja wyobraźnia i internet, może rozwiać wątpliwości. Ja nie Będę, robił Ci wykładów bo po pierwsze: nie mam takiego prawa, a po drugie z góry widzę, że Jesteś ukierunkowany. Radzę, jeśli można, nie opieraj się zawsze i tylko na opiniach różnych fachowców (w tym przypadku od kominków). Lepiej po szperaj w sieci i sam wyciągaj wnioski. Tak zwani fachowcy, jak za montowali sąsiadowi kolektor na dachu, to o godz. 16.00 nie oświetla go już Słońce. Sąsiad się cieszy że ma na dachu urządzenie, tylko nie wie, że mógłby jeszcze kilka godz. pracować. Też nie chciał się dać przekonać, że mu zrobili fajans, twierdził, że nie mogli inaczej zamontować, bo to przecież FACHOWCY!

[ Dodano: 2013-02-15, 17:36 ]
@zdzichu
Napisałeś "a, nie mamy". Odpowiadam MAMY! Też, nie mam zamiaru Ciebie przekonywać.
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez maria-n, łącznie zmieniany 1 raz.

paulrat
10%
10%
Posty: 13
Rejestracja: 2010-02-17, 07:34
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Post autor: paulrat » 2013-02-15, 19:58

@all
Izolacja o której pisze kolega marian-n jest to : K-FLEX ST DUCT METAL. Jest stosowany do izolacji termicznej między innymi kanałów wentylacyjnych. Warstwą kleju przykleja się do elementu który chcemy zaizolować. Montaż w naszym przypadku odwrotnie pewnie nie robi różnicy do rur z czynnikiem chłodniczym przeważnie nie stosuje się izolacji (mówimy o syntetycznym spienionym kauczuku ) z powłoką zewnętrzną i spełniają swoją rolę znakomicie przy grzaniu jak i chłodzeniu. Temperatura pracy maksymalna według katalogu wynosi 85ºC. Z mojego doświadczenia wynikło że powyżej 100ºC zaczyna się odklejać od podłoża, ja osobiście przetestowałem ją do temperatury 116ºC bez szkody dla izolacji tzn. dla samego spienionego kauczuku i warstwy wierzchniej wykonanej z pokrycia polimerowego metalizowanego. U mnie jest to wykonane w ten sposób że K-FLEX został przyklejony warstwą kleju do materiału (typu prześcieradło) i przeszyte oraz naszyty tak zwany rzep aby po owinięciu KEG-a nim spiąć co dało mi możliwość swobodnego demontażu i montażu. Dno i góra jest wciśnięte w rant KEG-a. Moim skromnym zdaniem problem z temperaturą stosowania K-FLEX ST DUCT METAL jest sam klej ale jak wcześniej opisałem ja z tym problemem sobie poradziłem. Odporność na ogień nie testowałem nie używam grzania gazowego. Tu jest strona katalogowa materiału izolacyjnego.
http://k-flex.pl/wp-content/uploads/pdf ... T_0712.pdf
A tu strona przedstawiciela handlowego producenta
http://k-flex.pl/
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez paulrat, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
zdzichu
50%
50%
Posty: 141
Rejestracja: 2013-01-21, 22:53

Post autor: zdzichu » 2013-02-15, 20:38

maria-n
Ale o co Ci chodzi?
Ja nie mam zamiaru z Tobą polemizować w sprawach oczywistych. I nie było moim zadaniem wzbudzać jakiejś przepychanki. Boże - czy tutaj przepychanki są normą?
Pisząc "nie mamy" miałem na myśli brak możliwości wytworzenia pustki powietrznej między ociepleniem a kegem. I nic więcej. Nawet nie polemizuję z tym jak Ty to zastosowałeś. Każdy robi jak uważa. Ja tylko chciałem zwrócić uwagę na pewien ważny szczegół. I tyle...
Ostatnio zmieniony 2013-02-16, 09:42 przez zdzichu, łącznie zmieniany 1 raz.

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2013-02-15, 21:36

@ zdzichu
No dobra, to może tak. Najlepszą izolacją jest próżnia, to pewnik! Następnie (w naszym przypadku) powietrze - ale tak zwane STOJĄCE! To znaczy takie, które swoim ruchem, nie będzie powodowało wymiany, miedzy dwiema różnymi powierzchniami o różnych temperaturach. Żeby takie uzyskać, odległość między ściankami musi być jak najmniejsza, a nie 2 cm. Przy 2 cm powietrze, będzie sobie krążyć "jak trza". Przylegająca folia aluminiowa, z pozoru jest idealnie przylegającą, tam jest mnóstwo powietrza STOJĄCEGO, między nią a kegiem, po za tym, bardzo dobrze odbija promieniowanie podczerwone (ciepło z kega) To z tego powodu jest używana jako "koc" termiczny, wykorzystywany w ratownictwie i nie tylko. Jako, ochrona przed wychłodzeniem ciała.
Po chwili:
Zapomniałem dopisać, że odwrotnie postępuje się z rurociągami wiodącymi czynnik chłodniczy, tam folię aluminiową daje się na zewnątrz, by nie były ogrzewane przez temperaturę otoczenia.
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez maria-n, łącznie zmieniany 2 razy.

andrzejg11
90%
90%
Posty: 771
Rejestracja: 2009-03-03, 18:32

Post autor: andrzejg11 » 2013-02-15, 22:03

Czytajcie uważnie, co @Maria-n pisze. Przekładka pomiędzy kegiem (rurą) a powierzchnią metalizowaną flexa załatwia sprawę izolacji najlepiej.
W kolumnie znajdują się półki, a reszta jest opinią.
pozdrawiam - andrzejg11

Awatar użytkownika
marcinsoo
50%
50%
Posty: 173
Rejestracja: 2008-09-19, 09:29
Lokalizacja: Dębica

Post autor: marcinsoo » 2013-02-16, 10:53

maria-n pisze:@marcinsoo
Drugie zdanie postu z godz. 11.37, kol.polar mówi wszystko. Teraz tylko Twoja wyobraźnia i internet, może rozwiać wątpliwości.
Dzięki za uwagi, rozumiem pojęcia promieniowania, przewodzenia i konwekcji.
Internet? Proszę bardzo.

http://www.budujemydom.pl/kotly-i-podgr ... densacyjny

http://zawijan.wordpress.com/poradnik-u ... c-cieplna/

Podają tam empiryczne straty ciepła dla kotłów (izolowanych rzecz jasna) pracujących w temperaturach prawie 2 razy większych niż nasze kociołki. Są na poziomie 1%.

Cytat z tej pierwszej stronki:
"Drugi to strata ciepła przez promieniowanie i konwekcję. Dla starych kotłów gazowych to 3–5%, dla nowych zaś zaledwie 0,5–2%. Strata ta zależy od średniej temperatury wody kotłowej. Im temperatura wody jest niższa, tym strata jest mniejsza."

@maria-n jeśli dajesz jeszcze pustkę powietrzną to się zgodzę, że ma to sens - i tu dochodzi trzeci sposób przekazywania ciepła - konwekcja. Z treści Twoich wypowiedzi nie jest to zbyt jasne. Możesz to bardziej rozwinąć?

Ale jeśli folia byłaby przyklejona ściśle, to od razu zaszło by przewodzenie, temperatura byłaby identyczna i sama folia emitowała by to promieniowanie, a nie odbijała by w stronę kega, czyż nie?
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez marcinsoo, łącznie zmieniany 1 raz.
"To smutne, że głupcy są tak pewni siebie, a ludzie mądrzy tak pełni wątpliwości." B.Russell

maria-n
100%
100%
Posty: 1365
Rejestracja: 2008-07-15, 14:52

Post autor: maria-n » 2013-02-16, 14:00

Nie wiem, czy jest sens ciągnąć dalej tę dyskusję, bo tak na prawdę, zaczynamy spór o niuanse. Pustka, inaczej izolacja powietrzna, ma wtedy sens, kiedy jest na tyle mała, że uniemożliwi, oczywiście w jakimś zakresie, ruch cząstek. Czym jest on mniejszy, tym mniejsza konwekcja. Każdy zna strukturę styropianu, jest to, nie zliczona ilość mikroskopijnych pęcherzyków, w których uwięzione zostało powietrze. Ze względu na klasę izolacyjności, tym lepszy styropian, im jest on bardziej zwarty, właśnie dlatego że ma więcej - MNIEJSZYCH gabarytowo pęcherzyków. Idiotyzmem, było by wykonanie siatki o punktowym przyleganiu do kega, a mocując do niej naszą izolację można by taką pustkę uzyskać. Jak Spojrzysz na powierzchnię folii aluminiowej przyklejonej do jakiejkolwiek pianki czy maty, widać że powierzchnia ta, nie jest idealnie równa. Jaki to % nierówności, bez sensu było by liczyć, w każdym razie jest szansa, że przykładając (nie klejąc) taką izolację do kega, uzyska się oczywiście znacznie większe, ale jednak, komórki nieruchomego w dużym stopniu powietrza. O funkcji odbijania promieniowania podczerwonego, nie wspominam. To wszystko co Cytujesz, jest z pewnością wiarygodne. Skoro jednak podajesz tak szczegółowe dane, należało by dodać dla jakiej grubości i dla jakiego materiału z którego ta izolacja jest wykonana, ale to tylko dla rzetelności przekazu.
Ostatnio zmieniony 2013-02-16, 16:56 przez maria-n, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
winiarek5
101%
101%
Posty: 1814
Rejestracja: 2006-04-09, 15:02
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: winiarek5 » 2013-02-16, 14:58

marcinsoo pisze:Im temperatura wody jest niższa, tym strata jest mniejsza."
Lepiej by na tej stronce napisali, że im różnica temperatur (np. między temperaturą wody w kotle a temperaturą otoczenia) jest mniejsza tym strata jest mniejsza.Według mnie, folia aluminiowa, nawet ściśle przyklejona i tak część promieniowania będzie "odbijać". Zjawisko to wykorzystuje się też przy konstruowaniu wielowarstwowego dna garnka...
Z kolei, kupując taki garnek mamy do wyboru wersję satynowaną lub "poler" (wygląd ścianek zewnętrznych).
Wersja "poler" ma mniejsze straty ciepła i garnek wolniej stygnie. Różnice są tak nieistotne dla kucharza, że ja kupiłem sobie kiedyś wersję satynowaną bo mi się bardziej podoba.
Tak jak pisze maria-n, dalsza dyskusja o pustkach i niepustkach, odbijaniu i przyciąganiu to bicie piany i może wywołać jedynie pustkę w głowie.
Ja swoją damę, jak bym mógł to ubrałbym w prawdziwe futro i to mimo protestów ekologów, którzy często swoimi działaniami więcej robią szkody niż pożytku.
Na złość nawet bym im zrobił, ubijając kolejnego futrzaka, w celu wypchania go i postawienia w pokoju.
Obrońcy praw zwierząt zapewne doprowadzą kiedyś do tego, że zwierzę hodowlane będzie musiało samo się zastrzelić i oprawić abyśmy bez wyrzutów sumienia mogli czerpać pożytki z jego truchła...
itp. itd.
W domu mam dwa wypchane bojowniki, które mają już chyba ponad 50 lat. Ponoć to teraz nielegalne. :nie_powiem

Pozdrawiam

Winiarek

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości