Proszę o pomoc przy budowie kolumny w/g projektu kol.Akasa
Proszę o pomoc przy budowie kolumny w/g projektu kol.Akasa
Witam wszystkich serdecznie.
proszę Was o pomoc w doborze elementów do budowy kolumny jako ,że niektórzy mają już pewne doświadczenie w tej kwestii.
będzie to kolumna w/g tego opisu
http://akas.tuba.com.pl/opis/opis%20kol ... 4-2009.pdf
Po paru tygodniach czytania tego bezcennego forum mam kilka pytań i prosiłbym Was o pomoc:
1-jaka jest różnica w późniejszej eksploatacji między sposobem wspawania rurki powrotu w tamkę a w kolumnę?
2-do połączenia kolumny z kegiem użyć dwóch wywijek, przyspawać kolumnę do nakrętki kega ,czy zastosować śrubunek stożkowy SS do wspawania koszt wywijek 22zł śrubunek 55z.
Te same pytanie dotyczy połączenia kolumny z głowicą.
3-czy warto robić katalizator z siatki miedzianej .
4-czy warto zastosować regulator mocy grzania
Moja kolumna ma wyglądać w założeniu mniej więcej jak ta z opisu kolegi Akasa
wysokość całkowita 2m(takie mam warunki),
Mam już keg 30l,grzałkę 2X1,4kw ,druciaki z lidla,rurkę karbowaną DN12(3metry) i termometr tablicowy.
Za wszystkie odpowiedzi dziękuje
Te forum jest tak pełne wiedzy ,że po pewnym czasie powstaje metlik w głowie.
proszę Was o pomoc w doborze elementów do budowy kolumny jako ,że niektórzy mają już pewne doświadczenie w tej kwestii.
będzie to kolumna w/g tego opisu
http://akas.tuba.com.pl/opis/opis%20kol ... 4-2009.pdf
Po paru tygodniach czytania tego bezcennego forum mam kilka pytań i prosiłbym Was o pomoc:
1-jaka jest różnica w późniejszej eksploatacji między sposobem wspawania rurki powrotu w tamkę a w kolumnę?
2-do połączenia kolumny z kegiem użyć dwóch wywijek, przyspawać kolumnę do nakrętki kega ,czy zastosować śrubunek stożkowy SS do wspawania koszt wywijek 22zł śrubunek 55z.
Te same pytanie dotyczy połączenia kolumny z głowicą.
3-czy warto robić katalizator z siatki miedzianej .
4-czy warto zastosować regulator mocy grzania
Moja kolumna ma wyglądać w założeniu mniej więcej jak ta z opisu kolegi Akasa
wysokość całkowita 2m(takie mam warunki),
Mam już keg 30l,grzałkę 2X1,4kw ,druciaki z lidla,rurkę karbowaną DN12(3metry) i termometr tablicowy.
Za wszystkie odpowiedzi dziękuje
Te forum jest tak pełne wiedzy ,że po pewnym czasie powstaje metlik w głowie.
Ostatnio zmieniony 2011-01-04, 23:47 przez merceli, łącznie zmieniany 1 raz.
witam kolego poczytaj to http://www.bimber.info/forum/viewtopic.php?t=2345
są ta wszystkie odpowiedzi na Twoje pytania(tęż miałem mętlik lecz z czasem
(z ilością czytania i ) zaczyna się wszystko pomału układać
pozdrawiam
są ta wszystkie odpowiedzi na Twoje pytania(tęż miałem mętlik lecz z czasem
(z ilością czytania i ) zaczyna się wszystko pomału układać
pozdrawiam
Re: proszę o pomoc przy budowie kolumny w/g projektu kol.Aka
1. Różnic w prowadzeniu procesu niema. Jednak rurka powrotu poprowadzona od zewnątrz daje korzyść z minimalizowania jeziorka, oraz możliwość zastosowania systemu Inżyniera.merceli pisze:
1-jaka jest różnica w późniejszej eksploatacji między sposobem wspawania rurki powrotu w tamkę a w kolumnę?
2-do połączenia kolumny z kegiem użyć dwóch wywijek, przyspawać kolumnę do nakrętki kega, czy zastosować śrubunek stożkowy SS do wspawania koszt wywijek 22zł śrubunek 55z.
Te same pytanie dotyczy połączenia kolumny z głowicą.
3-czy warto robić katalizator z siatki miedzianej .
4-czy warto zastosować regulator mocy grzania
.
2. Jeżeli chcesz stosować wywijki to w wykonaniu tego rodzaju połączenia są pewne trudności techniczne. Czyli precyzyjne rozmieszczenie otworów na śruby, aby przy dowolnym obrocie pasowały do siebie. Wspawanie śrub od dołu i trudność wycięcia łądnej uszczelki uszczelki z płyty silikonowej 3-5mm. Problem też jest zakupem małego kawałka takiej płyty. Tak więc jak masz dostęp do tak tanich śrubunków, prościej będzie je właśnie wykorzystać.
Dobrze jest stosować śrubunki , czy złącza spożywcze SMS z płaskim uszczelnieniem. Ponieważ nie mają tendencji do samo-zaciskania się i łatwo je odkręcać. Oczywiście uszczelki w śrubunkach powinny spełniać normy spożywcze,przykładowo PTFE. Jeśli możesz, to zdradź skąd masz takie dobre ceny na te śrubunki. Byłem ostatnio nimi zainteresowany i niestety ceny dla fi 52mm wynoszą dla SMS 60zł , złączy clampowych (obejmowych) 75zł , a dla śrubunków fi 60,6mm ponad 80zł . Mam oczywiście na myśli ceny brutto, a nie netto , którymi standardowo operują hurtownie.
Niektórzy wykonawcy spawają rurę bezpośrednio do korka kega. Ma to prawo działać pod warunkiem że wypełnienie nie oprze się na przewężeniu korka. Trzeba zostawić tam kilka cm pustego miejsca. Niweluje się w ten sposób ryzyko zalewania w tym miejscu.
Oczywiście jakiekolwiek złącze od strony korka ułatwia wkładanie wypełnienia i jego mycie.
3. Kiedyś miałem wątpliwości , czy robić katalizatory miedziane, jednak wyleczył mnie z nich kolega Cemik1 przysyłając mi do testów siatkę miedzianą z Amphory.
4. Można się obyć bez regulatora , pod warunkiem że moc grzania dobierzemy optymalnie dla naszej kolumny. Regulator jest jednak sporym ułatwieniem przy sterowaniu ręcznym. Zaś, jest niezbędny przy zaawansowanym sterowaniu automatycznym. Autorytetem w tej dziedzinie jest np. kolega Inżynier . Więc czytaj jego posty.
Projekt głowicy którą kiedyś zaproponowałem jest już trochę przestarzały. Pod względem wykonawczym łatwiej jest robić głowice kolankowe (bez jeziorkowe) z rurką powrotu na zewnątrz.
Podaje przykłady z galerii:
Mała uwaga, to dobrze wygięty język powrotu do dołu na 90°. Mniejsze kąty mogą powodować posikiwanie powrotu na ściankę kolumny. Rozwiązaniem tego problemu jest jeden zmywak , czy kłębek wiórki KO umieszczony tuż pod końcem, źle wykonanego języka.
wielkie dzięki za szczegółowe odpowiedzi.
stali jeszcze nie zamawiałem i dobrze bo jeszcze przemyśleć muszę kilka spraw konstrukcyjnych.I obejrzeć galerię bo wstyd.... nie zaglądałem tam
śrubunki znalazłem na alledrogo sprzedający Anoxphu
http://allegro.pl/srubunek-zlacze-dn50- ... 19290.html
jeszcze ma 4 w tej cenie ale są to stożkowe ja jednak zastosuje płaskie z uszczelką jeśli nawet droższe.
stali jeszcze nie zamawiałem i dobrze bo jeszcze przemyśleć muszę kilka spraw konstrukcyjnych.I obejrzeć galerię bo wstyd.... nie zaglądałem tam
śrubunki znalazłem na alledrogo sprzedający Anoxphu
http://allegro.pl/srubunek-zlacze-dn50- ... 19290.html
jeszcze ma 4 w tej cenie ale są to stożkowe ja jednak zastosuje płaskie z uszczelką jeśli nawet droższe.
Dzięki za namiar do tego sprzedawcy. Widzę, że ma ofercie też złącza spożywcze http://allegro.pl/keg-bimber-destylator ... 23438.html
Myślę, że warto zapytać go złącza clampowe. Są one najwygodniejsze dla naszych potrzeb.
Myślę, że warto zapytać go złącza clampowe. Są one najwygodniejsze dla naszych potrzeb.
Moim zdaniem warto jednak dać wywijkę i to o jak największej średnicy, na dole kolumny. Znacznie ułatwia to montaż grzałek i czyszczenie kega.
Grzałki umieszczane jak najniżej i jak najbardziej poziomo (większa sprawność i możliwość gotowania mniejszych porcji).
Zmiana kierunku przepływu wody przez chłodnicę (praca w przeciwprądzie) zwiększy też jej sprawność (zmniejszy zużycie wody).
Pojemność jeziorka zależy od tego jak nisko wspawana jest wewnętrzna rurka powrotu i jak blisko niej jest rurka odbioru. Może być porównywalna z wariantem zewnętrznym. Wewnętrzna rurka daje nieco wyższą temperaturę powrotu i miejsce na kilka dodatkowych centymetrów wypełnienia. Ważne jest aby możliwe było całkowite opróżnienie jeziorka po odbiorze przedgonów.
Grzałki umieszczane jak najniżej i jak najbardziej poziomo (większa sprawność i możliwość gotowania mniejszych porcji).
Zmiana kierunku przepływu wody przez chłodnicę (praca w przeciwprądzie) zwiększy też jej sprawność (zmniejszy zużycie wody).
Pojemność jeziorka zależy od tego jak nisko wspawana jest wewnętrzna rurka powrotu i jak blisko niej jest rurka odbioru. Może być porównywalna z wariantem zewnętrznym. Wewnętrzna rurka daje nieco wyższą temperaturę powrotu i miejsce na kilka dodatkowych centymetrów wypełnienia. Ważne jest aby możliwe było całkowite opróżnienie jeziorka po odbiorze przedgonów.
Koledzy sprzedawca jest sensowny.
Kupowałem u niego pierwszy raz chyba ze 2 lata temu także nie przez allegro.
Można było zamawiać emailem, faksem i nawet przez telefon za pobraniem.
http://www.anox.com.pl/rury.php
Kupowałem u niego pierwszy raz chyba ze 2 lata temu także nie przez allegro.
Można było zamawiać emailem, faksem i nawet przez telefon za pobraniem.
http://www.anox.com.pl/rury.php
Cave me, Domine, ab amico, ab inimico vero me ipse cavebo
Właśnie tam zrobię zamówienie stali do sprzętu-jaszcze myślę jak to ma wyglądać.
Nie wiem czy problem z zakupem rurki karbowanej do skraplacza w dowolnej ilości jest aktualny?
Znalazłem sklep gdzie bez problemu sprzedali mi 3 metry DN12 po 18.14zł za metr oto link
http://www.karbowane.pl/rura-karbowana-aisi-p-9.html
Nie wiem czy problem z zakupem rurki karbowanej do skraplacza w dowolnej ilości jest aktualny?
Znalazłem sklep gdzie bez problemu sprzedali mi 3 metry DN12 po 18.14zł za metr oto link
http://www.karbowane.pl/rura-karbowana-aisi-p-9.html
Jakiś czas temu pojawił się sprzedawca na allegro, który miał bardzo dobre ceny, więc nie było sensu przepłacać w Artom. Zresztą wysoka cena plus limit 5m był wystarczająco zniechęcający, aby od dawana przestać sobie zawracać głowę tym sklepem.merceli pisze: Nie wiem czy problem z zakupem rurki karbowanej do skraplacza w dowolnej ilości jest aktualny?
Znalazłem sklep gdzie bez problemu sprzedali mi 3 metry DN12 po 18.14zł za metr oto link
http://www.karbowane.pl/rura-karbowana-aisi-p-9.html
po kilkudniowym czytaniu (pokłony dla tego forum i jego użytkowników) mam widok głowicy jaką chce zrobić...i kilka pytań.
Kolumna jak i głowica będzie z rury 60.3mmX2mm
wysokość (keg+kolumna+głowica)-2metry
grzanie2X1400W +regulator mocy 3000W
połączenia keg-kolumna i kolumna-głowica śrubunki spożywcze, płaskie do wspawania
wypełnienie zmywaki z Lidla + może katalizator z siatki miedzianej
termometr w głowicy.
Mam pytanie odnośnie kilku szczegółów budowy głowicy.Będzie ona wykonana z przecięcia rury pod kątem aby uzyskać 5-10' spadku .Króćce odbioru i powrotu z rurki 8X1 mm połączone wężykiem silikonowym oczywiście trójnik i zawór precyzyjny na rurce odbioru.
Moje pytania:
1-w jakiej odległości od łączenia rur(kąt wewn.) wspawać tamkę i jakiej wysokości powinna być
2-jaka powinna być długość rurki odbioru od miejsca wspawania do zaworka
3-w jakiej odległości od miejsca łączenia rur(kąt wewn.) wspawać rurkę powrotu
4-połączenie trójnika z rurką powrotu lekko pod górkę ?po co ?
Kolumna jak i głowica będzie z rury 60.3mmX2mm
wysokość (keg+kolumna+głowica)-2metry
grzanie2X1400W +regulator mocy 3000W
połączenia keg-kolumna i kolumna-głowica śrubunki spożywcze, płaskie do wspawania
wypełnienie zmywaki z Lidla + może katalizator z siatki miedzianej
termometr w głowicy.
Mam pytanie odnośnie kilku szczegółów budowy głowicy.Będzie ona wykonana z przecięcia rury pod kątem aby uzyskać 5-10' spadku .Króćce odbioru i powrotu z rurki 8X1 mm połączone wężykiem silikonowym oczywiście trójnik i zawór precyzyjny na rurce odbioru.
Moje pytania:
1-w jakiej odległości od łączenia rur(kąt wewn.) wspawać tamkę i jakiej wysokości powinna być
2-jaka powinna być długość rurki odbioru od miejsca wspawania do zaworka
3-w jakiej odległości od miejsca łączenia rur(kąt wewn.) wspawać rurkę powrotu
4-połączenie trójnika z rurką powrotu lekko pod górkę ?po co ?
1. Jak najbliżej tego kąta ma być rurka odbioru a tuż przed nią tamka o wysokości 10-15mm. To jak to będzie blisko wyjdzie ci z pozostałych elementów (zawór, refluks).
2. 5-10cm (wyższy słup cieczy ułatwia regulację).
3. patrz punkt 1.
4. Aby umożliwić całkowite opróżnienie układu po odbiorze przedgonów. Niektórzy piszą też o syfonowaniu aby zabezpieczyć przed przedostawaniem siępar rurką refluksu.
2. 5-10cm (wyższy słup cieczy ułatwia regulację).
3. patrz punkt 1.
4. Aby umożliwić całkowite opróżnienie układu po odbiorze przedgonów. Niektórzy piszą też o syfonowaniu aby zabezpieczyć przed przedostawaniem siępar rurką refluksu.
kolego @merceli na schemacie pokazujesz rozwiązanie zwane LM ( liquid management ) jest one dobre, ale aby otrzymać czysty spirytus, będziesz musiał wiele razy się nakręcić się tym zaworkiem a tym samym - zmniejszająć wypływ cieczy, bo w miarę postępu procesu procentowość etanolu będzie spadała, zanim to zrobisz to pewnie sprawdzisz aerometrem procentowość, spadnie Ci - to dopiero wtedy zareagujesz...
zachęcam Cię do rozważenia jednak rozwiązania bardzo dobrego wg. kolegi @inżyniera, gdzie zawór steruje ilością cieczy kierowaną do kolumny, RR ulega samoczynnemu zmniejszaniu się z upływem czasu
http://www.bimber.info/forum/viewtopic. ... &start=150
po stabilizacji kolumny i pozbyciu się przedgonów - ustawiasz właściwą moc grzania i zaworek - jedyne co Cię obchodzi to pilnowanie aby w butelce odbiorowej się nie przelało
nawet goście z http://homedistiller.org/ byli pod wrażeniem prostoty i pomysłowości tej metody - oni to zwą RLM i tu ukłon w stronę kolegi @cemika1, który spopularyzował u nich to rozwiązanie
zachęcam Cię do rozważenia jednak rozwiązania bardzo dobrego wg. kolegi @inżyniera, gdzie zawór steruje ilością cieczy kierowaną do kolumny, RR ulega samoczynnemu zmniejszaniu się z upływem czasu
http://www.bimber.info/forum/viewtopic. ... &start=150
po stabilizacji kolumny i pozbyciu się przedgonów - ustawiasz właściwą moc grzania i zaworek - jedyne co Cię obchodzi to pilnowanie aby w butelce odbiorowej się nie przelało
nawet goście z http://homedistiller.org/ byli pod wrażeniem prostoty i pomysłowości tej metody - oni to zwą RLM i tu ukłon w stronę kolegi @cemika1, który spopularyzował u nich to rozwiązanie
System Inżyniera jest prosty, ale niekoniecznie łatwy do opanowania. Aby działał bez zakłóceń głowica wymaga pewnych drobnych zmian konstrukcyjnych. Nie jest też wcale taka oczywista sprawa samoczynnego odcięcia pogonów. Również nie jest oczywiste, czy RR w jej wykonaniu będzie optymalny dla całego cyklu. W trybie manualnym potrzeba czasu, aby wstrzelić się w dobre ustawienia. Dużo może pomóc elektronika sterująca mocą grzania.
Aby mieć wybór i nie ograniczać się do jednej metody jakiś czas temu zrobiłem głowicę z możliwością pracy w wielu systemach.
1. Tryb konwencjonalny
poniżej to samo, ale z wkręconym zaworem.
poniżej to samo, ale z pominięciem jeziorka.
2. Tryb Inżyniera
3. Tryb VM
poniżej tryb VM , ale z odcinaniem przedgonów zaworem.
Aby mieć wybór i nie ograniczać się do jednej metody jakiś czas temu zrobiłem głowicę z możliwością pracy w wielu systemach.
1. Tryb konwencjonalny
poniżej to samo, ale z wkręconym zaworem.
poniżej to samo, ale z pominięciem jeziorka.
2. Tryb Inżyniera
3. Tryb VM
poniżej tryb VM , ale z odcinaniem przedgonów zaworem.
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez Akas, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 89 gości