Chłodnica z rury karbowanej
Te z allegro mają następujece wymiary:
DN8 - fi 8/12mm
DN12 - 12/16mm
DN16 -16/?
Inne firmy opisują je odwrotnie np. DN12 to fi 8/12mm
Powierzchnię liczysz z uśrednionego obwodu koła x długość x 1,5
Czyli np. dla jednego metra DN12 wychodzi:
1,4cm x3,14x 100cm x1,5 =659cm²
wspóczynnik 1,5 to wzrost powierzchni z powodu zafalowania
DN8 - fi 8/12mm
DN12 - 12/16mm
DN16 -16/?
Inne firmy opisują je odwrotnie np. DN12 to fi 8/12mm
Powierzchnię liczysz z uśrednionego obwodu koła x długość x 1,5
Czyli np. dla jednego metra DN12 wychodzi:
1,4cm x3,14x 100cm x1,5 =659cm²
wspóczynnik 1,5 to wzrost powierzchni z powodu zafalowania
Pozwolę dodać swoje spostrzeżenia
Posiadam kondensator z rurki 8/12 o dł 3,5 m na rdzeniu z rurki fi 32 i radzi sobie z mocą 4,5 KW jednak zużycie wody jest dość wysokie
(2 L min)
Dlatego przy budowie warto dobrze się zastanowić z jakiej max mocy będziemy korzystać
Ja zakładałem moc 2,5 KW i przy takiej mocy grzania zużycie wody było na granicy
1 L na 2 min
Posiadam kondensator z rurki 8/12 o dł 3,5 m na rdzeniu z rurki fi 32 i radzi sobie z mocą 4,5 KW jednak zużycie wody jest dość wysokie
(2 L min)
Dlatego przy budowie warto dobrze się zastanowić z jakiej max mocy będziemy korzystać
Ja zakładałem moc 2,5 KW i przy takiej mocy grzania zużycie wody było na granicy
1 L na 2 min
@oginskik
Staram się robić około 3mm luzu na stronę.
Coś takiego wychodzi dla rury 76x1,5mm i rdzeniu 34mm ( 1"), dla DN12 (16mm).
Robię takie luzy głównie z względów praktycznych. Nie ma wówczas kłopotu z włożeniem skraplacza do rury nawet z grubszą ścianką niż 1,5mm. To jest po prostu taki "bezpieczny luz", tym bardziej, że rury te nie są idealnie okrągłe.
Gdy z wyliczeń wychodzi nam, że miejsca jest na "styk" , pomaga mocniejsze naciąganie rurki przy nawijaniu, wówczas spłaszcza się ona trochę, co daje szanse spasowanie całości.
Wolę jednak unikać sytuacji kiedy skraplacz wsuwa się do rury z oporem. Rurka karbowana ma ściankę 0,25mm i lepiej żeby o nic nie obcierała.
Staram się robić około 3mm luzu na stronę.
Coś takiego wychodzi dla rury 76x1,5mm i rdzeniu 34mm ( 1"), dla DN12 (16mm).
Robię takie luzy głównie z względów praktycznych. Nie ma wówczas kłopotu z włożeniem skraplacza do rury nawet z grubszą ścianką niż 1,5mm. To jest po prostu taki "bezpieczny luz", tym bardziej, że rury te nie są idealnie okrągłe.
Gdy z wyliczeń wychodzi nam, że miejsca jest na "styk" , pomaga mocniejsze naciąganie rurki przy nawijaniu, wówczas spłaszcza się ona trochę, co daje szanse spasowanie całości.
Wolę jednak unikać sytuacji kiedy skraplacz wsuwa się do rury z oporem. Rurka karbowana ma ściankę 0,25mm i lepiej żeby o nic nie obcierała.
Na pierwszy zwój średnia to 34mm+16mm=50mm średnicy. Obwód=157
Tak więc na każdy zwój wyjdzie Ci 157 mm rurki
Jeżeli dasz tylko jedną warstwę to będziesz miał 16+16+34=66mm więc szpara będzie miała 6mm. Po 3 mm na każdą stronę.
Tak więc na każdy zwój wyjdzie Ci 157 mm rurki
Jeżeli dasz tylko jedną warstwę to będziesz miał 16+16+34=66mm więc szpara będzie miała 6mm. Po 3 mm na każdą stronę.
Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Mogę siedzieć i patrzeć na nią godzinami....
długość rurki jednego zwoju=(34+16)x3,14=157mm
długość rdzenia = [(długość DN12 : 16) x 1,6]+ 5cm
To taki orientacyjny wzór.
Lepiej najpierw nawinąć DN12 na rurze fi30mm. Po zdjęciu spirali zwiększy ona średnicę i wejdzie z oporem na docelowy rdzeń 34mm. Po przy mierzeniu i wzięciu naddatku potrzebnego do wspawania kolanka , oraz króćca tylnego określasz miejsce cięcie rury.
I jeszcze jedno, są pewne zasady kolejności podczas spawania skraplacza.
Jestem teraz na całodobowym dyżurze, więc z nudów spróbuję to opisać. Może zrobię jakieś rys. Tylko tutaj nie jest miejsce na takie dyskusje. Musimy się przenieść do działu Destylacja i rektyfikacja.
długość rdzenia = [(długość DN12 : 16) x 1,6]+ 5cm
To taki orientacyjny wzór.
Lepiej najpierw nawinąć DN12 na rurze fi30mm. Po zdjęciu spirali zwiększy ona średnicę i wejdzie z oporem na docelowy rdzeń 34mm. Po przy mierzeniu i wzięciu naddatku potrzebnego do wspawania kolanka , oraz króćca tylnego określasz miejsce cięcie rury.
I jeszcze jedno, są pewne zasady kolejności podczas spawania skraplacza.
Jestem teraz na całodobowym dyżurze, więc z nudów spróbuję to opisać. Może zrobię jakieś rys. Tylko tutaj nie jest miejsce na takie dyskusje. Musimy się przenieść do działu Destylacja i rektyfikacja.
Nie ma nic prostszego jak zrobienie skraplacza z tej rury. Ja swój wykonałem z rury DN 12 tzn. 12 mm wew. a 16 mm zew. Z 3mb odcinka otrzymałem ok 30 cm skraplacz.
Końcówki (nakrętki ½") zarobiłem sam a w nie wkręcę na stałe na uszczelkę gumową końcówki węża z KO albo mosiężne.
Góra rury będzie zaślepiona "zakończeniem słupka/rury" a wyprowadzenie z boku i wygięte do dołu. Jeżeli użyjemy rury ø 60,3 x 2 to bez problemu można kupić takie zakończenie, które elegancko wchodzi na wcisk i ładnie wygląda. Na mniejsze średnice też są dostępne, nie wiem tylko czy na większe średnice można kupić.
Końcówki (nakrętki ½") zarobiłem sam a w nie wkręcę na stałe na uszczelkę gumową końcówki węża z KO albo mosiężne.
Góra rury będzie zaślepiona "zakończeniem słupka/rury" a wyprowadzenie z boku i wygięte do dołu. Jeżeli użyjemy rury ø 60,3 x 2 to bez problemu można kupić takie zakończenie, które elegancko wchodzi na wcisk i ładnie wygląda. Na mniejsze średnice też są dostępne, nie wiem tylko czy na większe średnice można kupić.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość